13 de març de 2017

En l’àmbit de l’eHealth, el Col·legi participa al grup d’experts AppSalut que acrediten aplicacions mòbils al portal per tal que els professionals puguin prescriure aplicacions sobre salut i les puguin integrar a la història clínica de l’usuari, alhora que ofereix un servei gratuït per a les col·legiades que vulguin crear aplicacions en l’àmbit de la salut.

El COIB apropa les TIC en l’àmbit de la salut a les infermeres de Barcelona

El nou paradigma de lehealth o salut digital apropa l’accés als serveis de salut a través de les tecnologies de mobilitat a les persones. A més, l’ús d’aplicacions mòbils sobre salut segueix una tendència global a l’alça segons l’informe de la consultora PwC Top health industry issues of 2016. Els ciutadans, cada cop més, utilitzen dispositius mòbils (smartphones, wearables, pulsòmetres, etc.) per a tenir cura de la seva salut, per exemple, monitoritzant i controlant la seva activitat física, les hores de son o el pes. En aquest escenari, ofereix als professionals de la salut la oportunitat de disposar d’una font d’informació gairebé constant amb dades de salut dels usuaris, molt útil per veure l’evolució d’un pacient o fer prevenció.

Un exemple de generació de contingut TIC en la salut és l’aplicació mòbil de Formació del COIB o la d’Infermera virtual, creada al COIB basant-se en els contingut del portal Infermera virtual i transformant-lo en un menú simple que remet a l’usuari 8.000 pàgines de contingut, des de principis del 2016 ja compta amb més de 5.000 descàrregues. Des del projecte ja estan treballant en una nova aplicació d’educació per a la salut dirigida a infants en l’últim cicle de primària, pares i professors sobre activitats de la vida diària.

L’app d’Infermera virtual, juntament amb d’altres apps gratuïtes relacionades de l’àmbit de la salut i el benestar social, formaran part del portal AppSalut, que impulsa el Departament de Salut a través de la Fundació TIC Salut amb la finalitat d’apropar els serveis de salut i benestar a les persones a través de tecnologies mòbils i facilitar la transformació dels processos assistencials i socials per aconseguir una atenció integrada i pròxima al pacient.

Les aplicacions que formen part d’aquest portal han de superar un procés d’acreditació que garanteix que són segures i de confiança i en el qual Marc Fortes, coordinador d'Infermera Virtual, i Antonio Torrejón, director de Sistemes d’Informació i TICs del COIB, formen part del grup d’acreditadors en tant que experts de l’àrea. Es tracta d’un procés que consta de 120 preguntes dirigides a l’autor de l’aplicació i que permet categoritzar i classificar les aplicacions segons criteris tecnològics, de contingut i d’impacte.

D’aquesta manera—afirma Fortes—els professionals de la salut poden sentir-se lliures de prescriure als usuaris les aplicacions incloses al portal

El COIB apropa les TIC en l’àmbit de la salut a les infermeres de BarcelonaEn el marc de col·laboració del COIB amb la Fundació TIC Salut, Fortes i Torrejón també han participat en la definició dels criteris d’acreditació d’una aplicació com a part de la comissió AppSalut. "Vam aconseguir passar de seguir el model biomèdic basat en especialitats a adoptar el model que posa a l’usuari al centre, de la manera que es planteja la plataforma Infermera Virtual," afirma Fortes.

L’objectiu d’AppSalut és que les dades generades pels ciutadans en l’ús de les aplicacions es puguin integrar a la història clínica de l’usuari, sempre que el ciutadà ho permeti, a través de la Plataforma de Salud Digital. De manera que “si a través d’una aplicació estàs seguint la medicació d’una patologia, això apareixerà a l’ordinador del teu infermer o metge i podrà validar-ho” afirma Fortes.  De moment, el portal es troba en fase d’acreditació de les apps, entre les quals, la d’Infermera virtual.

En el marc de l’eHealth, el COIB també posa a l’abast de les infermeres de Barcelona recursos per tal que puguin fer ús de les noves tecnologies en la seva pràctica professional. Entre elles, el servei COIBApps que ofereix l'Àrea de Sistemes i TICs de forma gratuïta per a les col·legiades que vulguin impulsar les seves pròpies aplicacions mòbils. Els ofereix assessorament, formació i una eina per a la creació de l’app sense necessitat de tenir coneixements de programació. "Aquest nou servei permet disposar d’una eina de creació d’apps on-line on la col·legiada pot dissenyar, crear i mantenir l’aplicació d’una forma àgil i senzilla," afirma Torrejón.

El COIB és pioner com a col·legi professional en l’ús i generació d’appsTorrejón, qui també és responsable del grup d’Innovació i Tecnologia (ITCOIB), afegeix que està tenint molta demanda no només entre les infermeres sinó també per part d’altres corporacions professionals i centres hospitalaris.