22 de febrer de 2023

L’acte de lliurament d’aquesta distinció té lloc el dimecres 22 de febrer al Palau de la Generalitat

La infermera Núria Martí i la Fundació Galatea, guardonats amb la Medalla Josep Trueta al mèrit sanitari

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha fet públic els noms dels 15 professionals i entitats destacades de l’àmbit de salut distingits amb les medalles i plaques Josep Trueta al mèrit sanitari. Els guardons van ser creats amb la finalitat d’honorar les persones i les entitats que s’hagin destacat de manera significativa pels serveis prestats amb vista al progrés i la millora de la sanitat. L’acte de lliurament d’aquesta distinció, que es va crear el 1998 per commemorar el centenari del naixement del reconegut metge i científic català Josep Trueta Raspall, té lloc el dimecres 22 de febrer al Palau de la Generalitat. La darrera concessió de les medalles va tenir lloc l’any 2019.

Entre els guardonats amb la medalla Josep Trueta s’hi troba la infermera Núria Martí Carrasco, que va ser directora infermera de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol durant més de trenta anys i fins a la seva jubilació el 2018, i va rebre el Premi ‘A prop teu’ de la Fundació Infermeria i societat, el màxim guardó de l’entitat, l’any 2018. És diplomada en Infermeria, Mestratge en Direcció d’Institucions Sanitàries per la Universitat Autònoma de Barcelona i Màster de Lideratge i Gestió dels Serveis d’Infermeria per la Universitat de Barcelona. Al llarg de la seva trajectòria professional se l’ha considerat com a referent per a l’impuls de la professionalització de la infermeria catalana. Va liderar a Catalunya la implantació d’un model de cures infermeres, la consolidació del rol autònom i la introducció de la metodologia científica en la seva pràctica. Va introduir el treball per objectius i fou impulsora de la informatització de la informació generada pels professionals d’infermeria. També ha estat professora del Màster en gestió de serveis d’infermeria de la Universitat de Barcelona i ha participat en diversos projectes d’investigació i comitès científics.

Així mateix, la Fundació Galatea ha estat distingida amb la placa Josep Trueta al mèrit sanitari, en reconeixement a la seva tasca, trajectòria i contribució a l’avenç i la millora de l’àmbit de la salut. Creada l'any 2001 pel Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC) per tal de vetllar per la salut i el benestar dels professionals de la salut i, per tant, amb la finalitat de garantir una assistència de qualitat als ciutadans, més endavant, s’hi van anar incorporant altres col·legis professionals com el Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB). Actualment, formen part de Fundació Galatea els col·legis catalans que apleguen els professionals de medicina, infermeria, veterinària, farmàcia, psicologia, odontologia i treball social.

Els objectius de la fundació són promoure estils de vida saludables entre els professionals de la salut i aconseguir la rehabilitació i reinserció laboral dels professionals de la salut amb problemes de salut mental i addiccions. Paral·lelament, Fundació Galatea també és un referent pel que fa a l’elaboració d’estudis sobre la salut, estils de vida i condicions de treball dels professionals, així com al disseny de formacions per promoure l’exercici professional saludable, especialment pel que fa a intervencions en equips.

La Fundació Galatea compta amb recursos assistencials propis, tant de caràcter ambulatori com d’hospitalització. La tasca de la Fundació Galatea ha estat especialment rellevant i visible durant la crisi sanitària causada per la covid-19, quan va oferir suport emocional i psicològic online i presencial a centenars de professionals de la salut i de l’àmbit social i va esdevenir un recurs de referència tant a Catalunya com a la resta de l’Estat.

Entre la resta d’entitats guardonades amb la Medalla Josep Trueta en forma de placa hi ha l’Hospital de Bellvitge, el Grup de recerca BIOCOM-SC i la Societat Catalana de Mediació en Salut.

Fotografia: Fundació Infermeria i societat.