2 de març de 2023

El Col·legi d’Infermeres de Barcelona considera inacceptable el vídeo de la infermera que critica que es demani el nivell C de català

Des del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) considerem inacceptable el vídeo que ha publicat a TikTok la infermera amb usuari @bgosuarez, en què critica que es demani el nivell C de català a les oposicions. La llei és molt clara en aquest sentit, i exigeix que els professionals de la salut coneguin les llengües oficials del lloc on treballen.

D’entre les funcions del COIB es troba el foment de l’ús de la llengua catalana entre les infermeres i garantir que l’exercici professional s’adeqüi a la normativa, la deontologia i les bones pràctiques, i que es respectin els drets i els interessos de les persones usuàries.

De les 1.640 infermeres que es van col·legiar l’any 2022 a Barcelona, 297 (un 18 %) provenien de fora de Catalunya.

Des de la corporació oferim a les infermeres nouvingudes acompanyament i formació per aprendre català. En aquest sentit, durant aquest primer semestre durem a terme sessions de sensibilització en llengua catalana. A més, hem treballat conjuntament amb el Consorci per a la Normalització Lingüística continguts d’aprenentatge per poder oferir a les infermeres de Barcelona. Properament, oferirem a les infermeres de Barcelona una píndola formativa de català d’acollida, amb un enfocament pràctic.

Des del COIB ens hem posat en contacte amb les direccions infermeres de l’Institut Català de la Salut i de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron per manifestar la nostra indignació sobre el cas i demanar explicacions.

Exigim als proveïdors sanitaris que garanteixin el dret de les persones ateses a poder fer servir la seva llengua i estudiem dur a terme les mesures adients per evitar que es produeixin situacions com aquesta. Està demostrat que el fet d’atendre la persona en la seva llengua comporta beneficis per a la seva salut i augmenta l’adherència als tractaments.

En el mateix sentit, el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), del qual el COIB forma part, ha compartit una carta oberta, escrita per la degana, Glòria Jodar, dirigida a les infermeres i infermers que exerceixen a Catalunya: Infermeres: codi deontològic, cures de salut i drets lingüístics.