19 d’abril de 2023

El Servei de Biblioteca i Documentació Infermera (SBDI) recomana cinc llibres escrits per infermeres o d’interès per la professió.

La Biblioteca del COIB et recomana llibres per Sant Jordi

Els detalls - Ia Genberg. Barcelona: Empúries, 2023. 152 p. 9788418833700

«Un portal al passat i a aquelles relacions que un dia ho van ser tot en una vida que ja no existeix», Jurat del premi August.
    Una celebrity que va escriure una carta, una companya de pis que va desaparèixer del mapa, un amor sense futur i una quarta persona amb un passat difícil són evocats del passat, per una dona febrosa. I amb aquests quatre retrats que en fa, es revelen fragments d'una vida, la seva, construïda només amb els detalls. En aquest llibre breu i delicat, la prosa hipersensible de Genberg vehicula una riquesa d'observacions increïble, i en acabar-la ens fa la impressió d'haver conegut veritablement una vida, que revela un retrat íntim i existencial de què significa ser humà. Amb reminiscències d'Annie Ernaux, Claudia Durastanti, Lucia Berlin i Rachel Cusk. Els detalls és una joia de pura literatura.

Basada en una història real i amb una narració absolutament enlluernadora, Laia Perearnau ens endinsa magistralment a la Barcelona del segle XIV, quan les malalties feien estralls, i ens fa vibrar amb la vida d'una dona extraordinària, plena de determinació, que va lluitar incansablement contra els límits imposats a les dones de la seva època.

La comadrona de Berlín - Anne Stern. Madrid: Maeva, 2023. 368 p. 9788419110749

Una noia s'obre camí en temps incerts. Hulda Gold investiga la desaparició d'un nounat en un humil barri de Berlín. El nou llibre d'una captivadora saga que n'ha venut més de 250 000 exemplars a Alemanya. Berlín, tardor del 1923. Hulda Gold s'encarrega d'assistir el part d'una noia al barri jueu, sense saber que haurà de recórrer a les seves habilitats per a la investigació. Dies després el nounat desapareix i Hulda sospita que la família amaga des de fa dècades un gran secret. Alhora, la policia busca diversos nens desapareguts. Hi ha una connexió entre els dos esdeveniments? Juntament amb l'inspector Karl North, amb qui manté una relació plena d'alts i baixos, s'embarcarà en una recerca perillosa en una ciutat delmada per la hiperinflació, la pobresa i l'auge de la ultradreta.

La conciencia del fuego – Rosa M. Alberdi. Palma de Mallorca: Rosa M. Alberdi, 2016

Com passa moltes vegades, el títol d'aquest poemari s'origina al poema "Un conte per al drac" que pertany a un poemari anterior. En aquest poema es narra la història d'un drac que, encara que feliçment embridat per l'amor, cada dia crema alguna cosa/per no perdre la consciència del seu foc.

Està dedicat, com és lògic, a tots els dracs (i també a les "dragones"), celebrant el seu foc.

El pròleg és de Marisol Ramírez i hi fa una anàlisi que demostra, amb rigor, naturalitat i bellesa, que els poemes tenen tantes versions com lectores i lectors. A més, la mirada de Marisol sobre aquesta obra, em torna aspectes de mi mateixa que agraeixo profundament que m'hagin estat explicats.

L'edició original de la Consciència del Foc ha estat de 250 exemplars i actualment està a la venda. Per això penjo una petita mostra dels poemes que conté.

Que Al·là em perdoni - Laila Karrouch El Jilali. Barcelona: Columna Edicions, 2021. 256 p.

La Samira és una noia musulmana que va arribar a Catalunya quan era petita. El seu pare, un home profundament creient, de ment oberta, la volia allunyar de les tradicions massa rígides per a les dones del Marroc. Ara la Samira s'ha fet gran, viu la seva fe de manera intensa i íntima i és una noia alegre i estudiosa que comença el primer any de carrera.

El que ella no s'imaginava és que coneixeria en Jordi i la seva vida faria un tomb. En Jordi és un noi fantàstic que s'enamora d'ella, però els límits entre religions es fan presents: per a la Samira és impossible estar amb un ateu sense ferir la seva família. Tem ser repudiada i no poder mantenir el contacte amb els seus. Per entorn d'en Jordi és impensable que estigui amb una noia que porta un mocador al cap. Tots dos hauran d'afrontar la realitat dels seus sentiments i prendre decisions que seran irreversibles.

D'una manera valenta, Laila Karrouch posa sobre la taula per primera vegada el tema de l'amor entre una persona musulmana i una d'atea. Un problema present en una societat global que la Samira i en Jordi, com un Romeu i una Julieta del segle XXI, es veuen obligats a afrontar i superar.

El Roger i el seu falcó – Anna Vila. Barcelona: Barcanova, 2012. 144 p. 9788448930349

El falcó del Roger havia creat moltes expectatives a tota la colla del poble, i això feia que al noi el deixessin una mica de banda. Però a poc a poc, amb l'ajuda entusiasta del Pere i el suport del seu mestre falconer, el Roger anirà obrint-se camí i s'integrarà en el grup, i fins i tot algunes vegades en serà un element imprescindible. Això sí, sempre amb la companyia del seu falcó. Aquest llibre permet conèixer un món apassionant i engrescador com el de la falconeria, en el qual vas descobrint la infinitat de valors humans que implica la seva pràctica.