27 de maig de 2022

“Aquest reconeixement és el millor que li poden donar a una infermera, perquè te’l dona la mateixa professió”, afirma després de recollir el guardó

Mariona Creus rep la distinció de Col·legiada d’Honor del COIB 2022

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) ha concedit la distinció de Col·legiada d’Honor a Mariona Creus i Virgili per les seves aportacions cabdals a la millora del desenvolupament de la professió infermera al llarg de tota la seva carrera.

Creus ha rebut aquest reconeixement el 26 de maig, durant un acte que ha tingut lloc a l’auditori del COIB, acompanyada de familiars i amics, així com de representants de la Junta de Govern de la corporació. També ha comptat amb la presència de la degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), Estrella Martínez, i de la directora general de Professionals de la Salut del Departament de Salut, la infermera Montserrat Gea.

A l’inici de l’acte, la presidenta del COIB, Paola Galbany, ha pronunciat un discurs en què ha expressat la seva admiració per Creus: “És una persona a qui respecto profundament i és tot un símbol per a la professió.” També ha afirmat que “el COIB i, en general, tota la professió infermera, és el que és avui gràcies a ella.”

A continuació s’ha emès un vídeo amb fragments d’una entrevista que forma part del projecte Preservem la memòria que li va fer la infermera Amèlia Guilera el 4 d’abril de 2022. En aquesta entrevista, la Col·legiada d’Honor del 2022 reclama més valentia a les infermeres per assolir més visibilitat social i institucional. També confessa que, malgrat estar jubilada, se segueix sentint infermera, “perquè miro el món amb ulls d’infermera.”

Tot seguit, Guilera i l’exconseller de Sanitat, Xavier Trias, li han dedicat unes paraules a Creus. La primera ha destacat el seu compromís amb la professió i amb la salut de les persones. “La Mariona no ha parat mai. Sempre ha conservat la mirada infermera”, ha dit. Per la seva banda, Trias ha destacat la gran evolució que ha fet la professió infermera durant els darrers anys i ha destacat que mai com ara hi ha hagut tantes infermeres ocupant càrrecs de responsabilitat. “Això –ha afegit– és gràcies a la feina de persones com la Mariona.”

Després de recollir el guardó, Creus ha parlat sobre la seva trajectòria professional i ha recordat la seva etapa com a presidenta del COIB, entre els anys 2002 i 2011, i ha agraït la distinció com a Col·legiada d’Honor, dient que “aquest reconeixement és el millor que li poden donar a una infermera, perquè te’l dona la mateixa professió.”

Al llarg de l’acte, el saxofonista baríton David Cañamero ha interpretat algunes peces musicals.

Sobre Mariona Creus

Mariona Creus i Virgili (Sabadell, 1941) és infermera per l'Escola Universitària Santa Madrona de Barcelona, ​​màster en Gestió d’Infermeria per la Universitat de Barcelona i màster de Recerca en Cures per la Universitat Complutense de Madrid. Després d’exercir durant els seus primers anys com a infermera en diferents àrees quirúrgiques i a l’atenció primària, va ser la responsable de les pràctiques de l'Escola d'Infermeria Epione, de Sabadell. Ha estat directora infermera de l’Hospital la Salut de Sabadell i de l’Hospital Sant Joan de Déu de Martorell, responsable d’Infermeria de la Secció d'Infermeria del Departament de Salut, directora d’Infermeria de l’Hospital Vall d’Hebron assessora de l'Institut de Ciències de la Salut per al Llibre blanc de les professions sanitàries.

Va fundar l’Associació Catalana d’Infermeria i va ocupar el càrrec de presidenta de l’Associació Nacional de Directius d’Infermeria (ANDE). Actualment és patrona i vicepresidenta de la Fundació Ictus, i fundadora i consellera de l’Associació Catalana de Direccions Infermeres (ACDI), entre d'altres.

Entre els anys 2002 i 2011 va ser presidenta del COIB i degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC). Del 2006 a 2011 va ocupar el càrrec de presidenta de la Comissió de l’Ordenació del Consell de la Professió Infermera de Catalunya.

D’altra banda, ha estat docent en nombroses universitats espanyoles, ha participat com a ponent en congressos nacionals i internacionals i ha publicat en diverses revistes acadèmiques i professionals. Creus ha rebut el Premi Associació Catalana d’Infermeria, i el reconeixement de l’Associació Nacional de Directius d’Infermeria i de l’Escola de Santa Madrona. És sòcia emèrita de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i les Balears i ha estat reconeguda pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya per la seva trajectòria professional. Actualment, és presidenta del Consell de Govern del Parc Taulí Hospital Universitari de Sabadell.