Al mes d’octubre, en aquest punt de vacunació es va assolir la xifra de 750.000 dosis administrades i es van arribar a vacunar entre 9.000 i 12.000 persones cada dia. La infermera coordinadora d’aquest espai parla en aquesta entrevista de com funciona l'engranatge que fa possible una fita inimaginable abans de la pandèmia.

Lourdes Carrés: “Al punt de vacunació de la Fira de Barcelona treballàvem amb la convicció de poder immunitzar la major quantitat de persones possible”

Lourdes Carrés Esteve és infermera d'atenció primària al CAP Sant Martí de Provençals, al barri de la Verneda de Barcelona. Des del desembre del 2020 ha fet un parèntesi en què, coincidint amb l’inici de la vacunació contra la covid-19 li, van proposar de participar en un equip mòbil de vacunació a residències. En aquella primera etapa, vacunaven els residents i treballadors de residències i quan aquesta va finalitzar, es va incorporar al punt de vacunació de la Fira de Barcelona per iniciar-hi la vacunació, on s’hi dedica a temps complet com a coordinadora.

Al mes d’octubre, al punt de vacunació massiva de la Fira de Barcelona es va assolir la xifra de 750.000 dosis de vacunes administrades i es va arribar a vacunar entre 9.000 i 12.000 persones a diari. Quina és la dificultat o repte més gran en aquesta gestió?

Fer que un punt de vacunació tan gran funcioni correctament, ja és un repte en si mateix. A la Fira, la vacunació s’ha distribuït durant moltes setmanes entre dos nivells o plantes, amb una capacitat de fins a 41 boxes funcionant alhora amb infermeres vacunant i administratius registrant. Gestionar aquests volums d’usuaris i professionals implica molts processos que fins llavors només els havíem aplicat en volums molt més petits i en entorns ben diferents com pot ser una consulta del CAP.

El camí per arribar a les 750.000 dosis va començar a finals d’abril amb una prova pilot de 1.000 vacunes amb l’objectiu de testejar totes les accions que envolten la vacunació en un entorn tan diferent dels que estàvem habituades fins ara. Després, en menys de tres mesos ja havíem arribat a les 500.000 vacunes administrades i la velocitat de vacunació a la Fira es va mantenir mentre s’anaven obrint nous grups de població per edat. A mesura que s’ha anat reduint el nombre de persones pendents de vacunar, hem disminuït i ajustat el nombre de boxs.

Des de l’inici, amb cada nova programació hem pogut aprendre i ajustar millor l’engranatge de totes les tasques que s’hi duen a terme: l’oferta de cites, la gestió de les cues, el nombre de punts d’admissió, la velocitat de preparació i administració de les vacunes, etc. També ens vam trobar amb la necessitat de gestionar diàriament noves incorporacions de professionals, molts d’ells sense experiència en vacunació als quals calia formar i acompanyar mentre agafaven experiència i autonomia. Molts altres només havien vacunat amb alguna de les vacunes i en tots els casos s’ha tingut especial cura en anar posant al dia l’equip de treball amb les novetats i actualitzacions de la vacunació contra la covid-19.

L’equip de coordinació de vacunació teníem experiència en vacunes covid, però desconeixíem el maneig en l’atenció a grans volums d’usuaris alhora

Tots aquests reptes s’han anat assolint perquè l’equip de professionals ha treballat amb l’entusiasme i la convicció que teníem un encàrrec molt important com la immunització de la major quantitat de persones que fos possible. Aquest equip ha inclòs, a més d’infermeres i administratius, tots els que diàriament participen en la vacunació i que s’han abocat al fet que la Fira funcionés com els gestors de cues, els agents cívics municipals, l’equip de neteja, etc.

La Fira tenia molta superfície per omplir i una gran capacitat d’admissió de persones. L’equip de coordinació de vacunació teníem experiència en vacunes covid, però desconeixíem el maneig en l’atenció a grans volums d’usuaris alhora. Per aquest motiu i des de l’inici vam treballar plegats amb la direcció de La Fira de Barcelona, que estan acostumats en fer aquest tipus de gestió i ens van guiar i assessorar en tot moment fins a que tot el procés funcionés de forma sincronitzada. Com en tota nova situació, hem anat aprenent i millorant amb la pràctica i hem comptat amb l’ajuda en tot moment dels experts de Salut Pública, les direccions de l’Atenció Primària Barcelona Ciutat de l’ICS, del CSB i l’experiència prèvia d’altres professionals i punts de vacunació ja en funcionament a Barcelona com el punt de vacunació de la Facultat de Geografia i Història o el de Casernes, que posteriorment es va convertir en el punt de La Maquinista.

I actualment?

Ara que hem avançat molt en la vacunació ja no cal disposar de tants punts de vacunació a la Fira. Diversifiquem els nostres serveis com a punts mòbils de vacunació a universitats, als barris, suport als EAP per a la vacunació de 3es dosis a les residències, centres comercials i altres. Es tracta d’acostar la vacunació a les persones en el seu propi entorn amb l’objectiu de vacunar a les que encara no han rebut la vacuna i augmentar així la cobertura vacunal a l’hora d’assessorar i aclarir dubtes a tothom que ho necessiti.

Quina és la satisfacció més gran?

Atendre i assessorar a les persones que venen a vacunar-se i fer-ho amb la mateixa dedicació i atenció que si estiguéssim en un punt petit o un CAP encara que sigui un lloc per on passen milers de persones. Aquest ha estat un punt molt important per a nosaltres i en general aconseguir-ho ens ha aportat un alt grau de satisfacció. Cal tenir en compte que la majoria dels professionals que treballem de forma fixa a la Fira som d’atenció primària i hem treballat amb l’objectiu que hagi estat una eina per a l’EAP, obrint els caps de setmana i festius i proporcionant suport quan ha estat necessari.

I, per descomptat, poder administrar la vacuna i veure la velocitat amb què ha avançat la cobertura vacunal crec que és el que ens dona més satisfacció a tots els professionals de la Fira. En aquest punt, com que tenim tanta capacitat, les xifres de vacunació donen una bona empenta a la lluita contra la pandèmia: aviat vam arribar a les 500.000 dosis i després hem assolit les 750.000; aquesta fita ha contribuït amb la resta de punts on s’administra la vacuna a Catalunya a la xifra dels 5.800.482 de vacunats amb pauta completa. Formar part d’aquesta realitat tan important per a la vida i la salut de les persones ens fa sentir molt contents i agraïts de participar-hi.

I per acabar-ho d’arrodonir, rebre l’agraïment dels usuaris, sobretot quan les vacunes arribaven amb menys facilitat, ha estat una contrapartida afegida que ens ha ajudat a seguir esforçant-nos i a sentir que la feina valia molt la pena.

Com treballen els professionals en aquest punt?

Disposem d’una plantilla estable d’infermeres, d’administratius i de TCAI que cobreixen part de l’activitat diària, però també tenim professionals de roda que venen quan poden, en el torn contrari de la seva jornada del lloc de treball habitual, a l’AP o a l’hospital majoritàriament.

La jornada de treball sempre comença amb la trobada dels professionals a primera hora del torn, sigui matí o tarda. S’informa els administratius, TCAI i infermeres de les característiques d’aquella jornada de vacunació: quina o quines vacunes administrarem, les dosis, el grup de població a qui vacunarem, els aspectes facilitadors o els que dificulten, l’organització de la jornada, etc. I es comenten els dubtes i les novetats que hagin aparegut a l’entorn de l’estratègia vacunal.

Diàriament, hi ha un cronograma d’activitats pel correcte funcionament del punt de vacunació que són comunes als procediments de qualsevol altre punt, però amb la diferència que a la Fira tot és en quantitats superiors a les habituals: les comandes de material, els vials de vacunes, les distàncies, els professionals, els registres, etc. La coordinació de totes les parts que integren la vacunació a la Fira és fonamental: des dels agents cívics que donen suport i informen per entrar al recinte, l’accés fluid a les finestretes d’admissions, els gestors de cues que actuen conduint i agilitzant les cues, l’entrada ordenada als boxs, la vacunació o la gestió de les incidències faciliten que tot rutlli de forma correcta. Cal tenir en compte que la velocitat havia de ser constant en cadascuna de les parts del procés per tal que no hi hagi parades que si es produeixen de forma repetida acabi generant aturades en el volum d’usuaris dins o fora del recinte. Durant el mes de juliol teníem fluxos de fins a 1500 persones/hora. Totes les activitats han d’encaixar bé entre si en el temps i en el contingut per garantir que tot el procés de vacunació es desenvolupi sense problemes.

Totes les activitats han d’encaixar bé entre si en el temps i en el contingut per garantir que tot el procés de vacunació es desenvolupi sense problemes

I, en concret, de quina manera treballen les infermeres en aquest punt?

Desenvolupen l’activitat vacunal participant indistintament en les diferents etapes del procés. Aquí, atès que tenim 20 o 21 punts de vacunació per a cada nivell del pavelló, les dosis de vacuna es carreguen majoritàriament de forma centralitzada i es distribueixen a les infermeres que estan vacunant en aquests boxs. D’aquesta manera, evitem que hi hagi parades per carregar les dosis dels vials i facilitem que el flux d’usuaris sigui constant i més homogeni. Intentem organitzar l’assignació del lloc i activitat per a cada infermera ajustant-ho a les seves preferències, habilitats i experiència prèvia i durant la jornada intentem que combinin la vacunació i la preparació de les dosis.

Quan una infermera s’incorpora a vacunar a l’equip de la Fira per primera vegada li expliquem la dinàmica de la jornada així com tot el que fa referència a la seva activitat, a l’equip de treball i alhora li demanem que ens aporti tot allò que consideri millorable des del seu punt de vista de recent incorporació, aspecte que ens és força útil per anar modificant i millorant tot el procés.

Si la infermera no ha vacunat mai contra la covid-19, prèviament ja ha hagut d’haver fet autoformació amb el material formatiu d’aquestes vacunes que hi ha penjat al Canal Salut i el primer dia que ve a vacunar realitza de forma tutelada tot el que té a veure amb la vacunació: preparació de la vacuna, verificació, administració, educació sanitària o informació del sistema d’avisos per a 2a dosi, sempre amb l’ajuda i supervisió d’infermeres més experimentades fins que pugui desenvolupar-les de forma autònoma.

La coordinació de totes les parts que integren la vacunació a la Fira és fonamental

Com és la resposta per part de la ciutadania al punt de vacunació?

En general la resposta és molt bona, es mostren contents i agraïts i moltes vegades emocionats. Hem viscut moltes experiències en aquest sentit i en molts casos han estat força positives i emotives. Molts usuaris han viscut de prop la malaltia, sigui en ells mateixos o en persones properes que moltes vegades s’han recuperat, però no sempre ha estat així i la vacunació sembla com el punt final a una situació molt difícil viscuda per tothom on s’enllacen molts sentiments i emocions. Expressen també el reconeixement a l’organització que hi ha a la Fira, es sorprenen en comprovar que encara que hi ha moltes persones alhora per vacunar-se, tot funciona de forma sincronitzada, des de l’entrada fins que marxen, amb bona consideració respecte al tracte i habitualment amb la sensació de poques esperes tot i que a vegades sí que s’ha generat alguna cua quan alguna de les peces del puzle de l’engranatge de la Fira no ha funcionat com s’esperava.

Aquests punts de vacunacions grans són una novetat per a tots, tant per a l’usuari que ve a vacunar-se com per al professional que hi treballa per primera vegada. Cal tenir en compte que les vacunacions sempre s’han realitzat a entorns petits, consultes d’un CAP o d’un servei de vacunació, a la classe d’una escola o espais similars però no a un pavelló firal, amb diferents nivells, amb rampes i escales i uns espais grandiosos en superfícies i en volums. Aquesta novetat junt amb la pròpia vacunació contra la covid-19 ha fet que les persones que venen a vacunar-se per primera vegada arribin amb una barreja de curiositat, neguit fins que comproven que tot va bé i valoren amb bona puntuació aquest punt de vacunal.

La planificació i la programació de les vacunes és una competència infermera. Creus que ha estat necessària una pandèmia perquè la societat ho hagi posat en valor?

Efectivament, les infermeres des de sempre han estat presents en la planificació i la programació de les vacunes i en són referents en els àmbits i serveis on es desenvolupen els programes de vacunació a com Salut Pública, Atenció Primària, serveis especialitzats, etc. A partir de la pandèmia aquesta realitat s’ha fet més visible. Cal tenir en compte l’operativa desplegada per arribar a tota la població i assolir altes cobertures necessàries. Ha exigit un esforç notable per anar desenvolupant la vacunació a l’hora de conèixer les noves vacunes, seguir les actualitzacions i organitzar el desplegament vacunal mentre es vacunaven els grups de població prioritzats. Tota la societat està involucrada amb la vacunació, ja que és l’eina més esperada per a la lluita contra la pandèmia. La vacunació ha despertat molt d’interès per molts motius; ha estat present en tots els mitjans de comunicació i ha facilitat la visualització de les infermeres al capdavant de l’estratègia, vacunant, assessorant i arribant a totes les comunitats i racons del país.

La vacunació contra la covid ha visualitzat les infermeres al capdavant de l’estratègia vacunant, assessorant i arribant a totes les comunitats del país

Quin missatge enviaries a les persones que dubten de si vacunar-se contra la covid-19 o de posar-se la segona dosi?

Hem arribat fins aquí amb altes cobertures vacunals, però encara hi ha persones per vacunar sobretot en les franges d’edat entre 20-39 anys. Cal pensar en el camí recorregut des del principi de la pandèmia el març de l’any passat en què tota la societat va canviar, amb molts malalts i morts per covid i amb profunds canvis socials, laborals, familiars i individuals a causa de la pandèmia. Necessitàvem disposar d’una vacuna que ens protegís de la infecció i facilités el retorn a la normalitat prepandèmica. Des de fa 10 mesos disposem de les vacunes i és gràcies a elles que podem retornar a poc a poc a la vida d’abans, a reobrir les empreses i seguir gaudint de les relacions socials i familiars alhora que tenim cura de les persones més fràgils del nostre entorn. Però encara es pot avançar una mica més augmentant la cobertura vacunal per assegurar la protecció individual i social, i aquesta és una feina de tots, incloent les persones que encara no s’han decidit a vacunar-se. Si volem viure més segurs, ens hem de vacunar, no valen excuses.

Si volem viure més segurs, ens hem de vacunar, no valen excuses

Fotografia: Lourdes Carrés