Helios Gayà, infermer del treball i tresorer del COIB, va participar el 29 de setembre en una jornada celebrada a Foment del Treball amb una ponència dedicada a la relació entre benestar financer, salut i treball.

El benestar financer, una dimensió a incorporar en la salut laboral

Amb el títol «Benestar financer: el pilar oblidat del benestar laboral», la intervenció va abordar el benestar financer com una dimensió relacionada tant amb els recursos i les condicions materials de vida com amb la capacitat d’atendre les necessitats i obligacions quotidianes, afrontar imprevistos, assolir objectius i sentir-se satisfet i confiat amb la pròpia situació financera.

Durant la sessió es van presentar dades i marcs d’organismes com l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), l’Organització Internacional del Treball (OIT) i l’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST), juntament amb evidència científica sobre la relació entre diferents factors econòmics i financers, la salut mental i aspectes de l’àmbit laboral com l’absentisme, el presentisme, l’esgotament professional (burnout) o la intenció de deixar l’organització. La ponència va remarcar que les dificultats financeres no s’expliquen només per les decisions individuals, sinó també per les condicions econòmiques, socials i laborals, fet que obliga a distingir entre les situacions que poden abordar-se amb formació, informació o orientació i aquelles que requereixen revisar les condicions de treball o els factors organitzatius.

La intervenció també va permetre presentar la iniciativa del COIB en l’àmbit del benestar financer, basada en activitats formatives, acompanyament individual i avaluació. Els primers resultats obtinguts apunten a l’interès d’incorporar aquesta dimensió a les estratègies de promoció de la salut i del benestar en l’entorn laboral.