La crisi de la covid-19 ha demostrat la fragilitat del model actual d’atenció a les persones amb dependència. Els efectes són catastròfics: milers de persones mortes a les residències i una manca evident de mitjans i recursos per atendre les persones amb dependència, gent gran i persones amb diversitat funcional.

La plataforma de defensa dels drets de les persones amb dependència demana un canvi radical a favor de les persones

Els efectes de les retallades en el sistema de dependència des del 2012 han tingut conseqüències devastadores, però no ho expliquen tot. La crisi és més profunda, és la crisi d’un model que ha posat el negoci i el benefici del sector privat per sobre dels drets de les persones a una vida digna. Un model basat en la precarietat de les condicions de treball, que no possibilita el dret a un envelliment actiu ni la inclusió de les persones amb diversitat funcional en igualtat d’oportunitats i fomentant la seva autonomia personal.

Des de la Plataforma exigim:

1. Responsabilitat política per les retallades que han provocat l’enfonsament de tot el sistema de dependència.
  2. Responsabilitat per l’abandonament de les administracions públiques del seu paper, deixant tot en mans del sector privat en totes les seves facetes, i sense cap control. (A Catalunya més del 90% de les residències o bé són de titularitat privada o bé estan gestionades pel sector privat).
  3. La visió de les residències com a últim recurs i sempre sota una responsabilitat i un control estrictes de les administracions públiques, amb una coordinació permanent entre els departaments de Salut i Afers Socials, posant els recursos econòmics, materials i humans suficients, per a una atenció de qualitat, augmentant les ràtios i amb unes condicions laborals dignes per als treballadors i treballadores del sector.
  4. Un nou model enfocat en la gestió prioritària del sector públic, que posi la vida de les persones al centre i asseguri el dret a un accés igualitari al sistema sanitari, d’educació, de dependència i tingui en compte totes les realitats ja siguin físiques, culturals, de gènere, etc.
  5. El foment d’un nou model de vida, basat en els principis de la solidaritat i el respecte vers les persones i que promogui la conciliació família-treball igualitària entre gèneres i enfocada a atendre i acompanyar les persones a càrrec, siguin infants o adults en situació de dependència, com una de les maneres de combatre la soledat no desitjada.
  6. La priorització de models alternatius a les residències per a l’atenció a la dependència amb recursos públics, com ara l’assistència domiciliària professional, les alternatives comunitàries i els habitatges compartits i assistits.
  7. La suspensió de 18 mesos per percebre la prestació econòmica en la cura no professional.
  8. Que es consideri l’atenció a la dependència a totes les edats com a dret subjectiu universal amb finançament públic a través d’un nou model progressiu de fiscalitat justa.
  9. La creació del Consell General de la Dependència amb la participació de tots els sectors afectats, administracions, sindicats, patronal, col·legis professionals, entitats socials i entitats representatives de la gent gran i de persones amb dependència i diversitat funcional. A més, reivindiquem una llei catalana per a l’autonomia personal que tingui en compte tota la ciutadania en situació de dependència.
  10. La creació d’una taula de diàleg social sobre un nou model d’atenció a la dependència.

Amb aquestes demandes, des de la Plataforma volem destacar que, segons el nostre entendre, seria una gran errada pretendre continuar amb el mateix model de dependència que hem tingut fins ara i amb les mateixes polítiques que han posat en evidència les mancances del sistema amb xifres devastadores. Així doncs, estenem la mà per tal de poder seure i dialogar, de manera constructiva, per crear, conjuntament, aquest nou model, el centre del qual sigui la vida de les persones, i no pas l’economia.

A Barcelona, a 10 de juny de 2020

Entitats de la Plataforma: Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya, CCOO, Col·legi Oficial de Treball Social, UGT, CONFAVC, Plataforma Unitària de la Gent Gran de Catalunya, Fundació FiraGran, Fundació Aroa, Ass. de Discapacitat Visual de Catalunya B1+B2+B3, Col·legi de Pedagogs de Catalunya, ACIC, Coordinadora de Jubilats i Pensionistes de Catalunya, Comissió de Jubilats i Pensionistes de l’Hospitalet de Llobregat, Associació Catalana Síndrome X Fràgil, Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya, Centre de Dia per a la Gent Gran, Col·legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya, Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, Associació de Cuidadores Familiars, Associació Catalana d'Infermeria i Salut Escolar.

Fotografia: Ariadna Creus i Àngel García | Banc d'Imatges Infermeres