18 de febrer de 2019

La consellera de Salut, Alba Vergés, va presidir dijous l’acte de signatura de l’adhesió a la campanya Nursing Now acompanyada per la Degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, Núria Cuxart, i la directora general d’Ordenació i Regulació Sanitària del Departament de Salut, Maria Sardà. Es va comptar amb la presència destacada de la directora executiva d’aquesta campanya, Barbara Stilwell.

Catalunya reafirma el compromís amb la professió infermera adherint-se a la campanya global Nursing Now

Aquesta campanya que impulsa l’Organització Mundial de la Salut i el Consell Internacional d’Infermeres té per objectiu promoure l’excel·lència i la centralitat de les cures infermeres com a instruments per millorar la salut de la població i disminuir les desigualtats.

En la taula inaugural de l’acte, la consellera va recordar que l’evidència científica mostra com els sistemes de salut que han sabut articular-se des de la professió infermera han millorat l’estat de salut de la població, en especial, de la més vulnerable i va reflexionar sobre el paper crucial de les infermeres i els infermers als sistemes sanitaris i en la promoció de la salut i l’atenció. En la seva intervenció, Núria Cuxart va destacar que no invertir en cures infermeres té conseqüències en el conjunt de la població afirmant que “no tenir cura de les persones fa que emmalalteixin i fins i tot morin” i que malgrat l’evidència, les infermeres, que representen gairebé la meitat del total de treballadors sanitaris del món, “segueixen invisibilitzades i el seu potencial desaprofitat.”

Va seguir una taula rodona al voltant dels objectius de la campanya on van participar Adelaida Zabalegui, membre de la Junta Directiva de la Campanya Nursing Now, Mª Eulàlia Juvé, membre de la Junta Directiva del Consell Internacional d’Infermeres i Montserrat Gea, Secretària del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya. Gea va exposar les accions del Consell alineades amb els objectius de la campanya, entre ells, els projectes infermers recollits a Catalanurses.cat.

Al final de l’acte, Barbara Stilwell va pronunciar la conferència Why nurses? Why now? (Per què infermeres? Per què ara?) en la qual va presentar la campanya, on ja s’han adherit més de vint països i s’han constituït 200 grups de treball. Stilwell va plantejar els grans reptes locals i globals de les infermeres: l’envelliment de la població (l’Estat espanyol és un dels països amb l’esperança de vida més alta del món), l’encariment dels sistemes de salut, la falta d’infermeres, les condicions laborals i les càrregues de treball, la imatge i visibilitat i l’emigració dels professionals a altres països.

Va recordar que invertir en infermeres i infermers té un triple retorn en la millora de la salut, la disminució de les desigualtats socials i en la sostenibilitat dels sistemes de salut. Tal com insta la campanya Nursing Now, va concloure que les infermeres tenen potencial per canviar aspectes de salut i socials. Stilwell va enviar un missatge d’apoderament cap a les infermeres, demanant un augment de la seva influència i maximitzant la seva contribució a les polítiques de salut i del tenir cura per aconseguir sistemes de salut eficients i universals.

Nursing Now, millorar els sistemes de salut a través de les cures infermeres

La campanya Nursing Now, que s’allargarà fins al 2020, té com a objectiu promoure més inversió per millorar l’educació, el desenvolupament professional, les normes, la regulació i les condicions de treball per a les infermeres i infermers, així com una més gran i millor difusió de les pràctiques efectives i innovadores infermeres. Té origen en l’informe ‘Triple Impact’ del 2016, elaborat pel Grup Parlamentari sobre Salut Mundial que componen tots el partits del Regne Unit i que copresideix lord Nigel Crisp, qui també copresideix la Junta de Nursing Now.

Workshop amb Barbara Stilwell

Divendres, a la seu del COIB, Barbara Stilwell va impartir un workshop amb infermeres i infermers catalans en el qual es van compartir coneixement i experiències. Va abordar els grans temes i reptes que aborda la campanya: la planificació, el model de sistema de salut, l’organització professional i la capacitat d’influència de la professió infermera a les polítiques globals, el paper de la infermera de pràctica avançada i el potencial de les dades que les infermeres recullen en l’elaboració de les polítiques de salut, treballar a partir de resultats, participar en les polítiques de salut i generar evidències per generar canvis.