15 de novembre de 2023

La vicepresidenta del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), la infermera Dra. Maria Romeu, ha remarcat la necessitat de cuidar la salut mental de totes les infermeres, fet que indirectament significa cuidar de la salut de la ciutadania. Romeu ha participat en el col·loqui organitzat per la Fundació Antoni Vila Casas aquest dimecres 15 de novembre sobre la salut mental dels professionals de la sanitat a l’Espais Volart.

La infermera Dra. Maria Romeu, vicepresidenta del COIB, reivindica la necessitat de cuidar la salut mental de les infermeres per poder cuidar de la salut de la ciutadania

Arran de la presentació de l’Informe Quiral 2022-2023 juntament amb el Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra, anomenat “La gravetat de la salut mental: comunicació i percepció” va sorgir la idea de crear dos col·loquis al voltant de la salut mental.

En aquest primer acte també hi ha participat la Dra. M. Dolores Liria, vicedegana del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i directora de Menta Salut Professional i la Dra. Dolors Braquehais, cap clínica. Programa Atenció Integral al Professional de la Salut Malalt de la Clínica Galatea de Barcelona. L’acte ha estat presentat per la Dra. Montserrat Viladomiu i moderat pel Dr. Miquel Vilardell, patrons de la Fundació Antoni Vila Casas.

Romeu ha parlat de l'efecte "burnout" i ha fet un repàs històric dels últims tres anys amb les dades del Programa Retorn, el servei assistencial i d'ajuda del COIB dirigit a col·legiades i col·legiats amb problemes de salut mental i/o d'addicció. Aquesta exposició de dades ha posat èmfasi en l'augment gradual dels ítems estudiats, com són l'estat de salut autopercebut de les infermeres, les hores de son, el dolor, el cansament o l'estrès, entre d'altres. Ha remarcat que aquests indicadors es refereixen només a les infermeres però que els estudis consultats, que compten amb dades comparatives amb altres grups professionals, afirmen que són les infermeres un dels col·lectius més afectats en salut mental durant la pandèmia.