El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), l’Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres, i la Diputació de Barcelona han presentat una nova parada de l’itinerari de salut mental “Sentir-se bé a Llavaneres”, el projecte pioner que integra la promoció del benestar emocional a l’espai públic del municipi.
La iniciativa forma part d’un recorregut de sis punts distribuïts pel nucli urbà que, des de la seva posada en marxa l’octubre de 2025, apropa recursos de salut mental a la ciutadania a través d’espais divulgatius i eines digitals accessibles. Després d’abordar la gestió emocional, l’estigma i les addiccions, el projecte centra ara l’atenció en la necessitat de reconèixer quan es necessita suport i fer el pas de compartir les dificultats amb persones de confiança o professionals.
Com a la resta de parades, el nou espai incorpora un tòtem informatiu amb codis QR que connecten amb el portal web del projecte, on es poden trobar continguts interactius, vídeos, recursos pràctics i exercicis guiats. Els materials estan orientats a ajudar les persones a identificar situacions en què poden necessitar ajuda, superar les barreres que dificulten demanar-la i conèixer els recursos disponibles per rebre suport.
Aquesta quarta estació, ubicada al Casal de la Gent Gran, està dedicada a la importància de demanar ajuda i reforça el missatge que buscar suport és un acte de responsabilitat, cura personal i fortalesa. L’elecció del Casal de la Gent Gran respon a la voluntat d’acostar el projecte a totes les etapes de la vida i recordar que la salut mental és un element essencial del benestar, independentment de l’edat.
Des del COIB, el vocal de salut mental Àlex Marieges ha recordat que disposar d’una xarxa de suport i saber quan demanar ajuda és “un factor protector essencial per al benestar emocional”, mentre que l’infermer llavanerenc Jordi Mitjà, membre de l’equip impulsor, ha insistit en la importància de fer visible que “les persones no estan soles” i que parlar dels problemes a temps pot millorar significativament la qualitat de vida.
L’alcalde de Sant Andreu de Llavaneres, Àlex Neira, ha destacat que aquesta nova parada vol transmetre “un missatge molt senzill però molt important: demanar ajuda no és un signe de debilitat, sinó una mostra de valentia”. Segons ha remarcat, la iniciativa contribueix a construir “un municipi més conscient i compromès amb la salut mental”.
Per la seva banda, la regidora de Salut Pública, Àngels Solà, ha assenyalat que moltes persones travessen moments difícils sense saber a qui adreçar-se i que aquest espai “ofereix recursos i contribueix a normalitzar la cerca de suport quan el necessitem”.
Un model innovador de salut mental comunitària
“Sentir-se bé a Llavaneres” va néixer com una iniciativa pionera impulsada per l’Ajuntament i el COIB, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, per integrar la salut mental en els espais quotidians del municipi. El projecte, codissenyat amb professionals infermers especialitzats en salut mental, ofereix informació, activitats i recursos a través d’un itinerari permanent que busca sensibilitzar la població, reduir l’estigma i promoure el benestar emocional des d’una perspectiva comunitària.
L’itinerari entra ara en la seva recta final. Les dues darreres parades estaran dedicades a la prevenció del suïcidi i als hàbits saludables, completant així un recorregut que aborda alguns dels principals factors relacionats amb la salut mental i el benestar de la ciutadania.
Amb aquestes sis estacions, “Sentir-se bé a Llavaneres” es consolida com una iniciativa innovadora i referent en l’àmbit de la promoció de la salut mental comunitària, amb la voluntat d’esdevenir un model inspirador per a altres municipis.