El Consell d’Infermeres demanem que no s’aixequi el confinament perimetral municipal per assistir als mítings electorals

El Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) emet el següent posicionament sobre l’acord de Govern per a l’aixecament del confinament perimetral municipal amb motiu de l’assistència a mítings durant la campanya electoral del 14 de febrer, anunciat per la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, ahir 26 de gener, en conferència de premsa.

El Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) volem manifestar el nostre desacord amb l’aixecament del confinament perimetral municipal amb motiu de l’assistència a mítings electorals, anunciat ahir, dia 26 de gener, pel Govern de la Generalitat.

Les infermeres i infermers dels quatre col·legis catalans –Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona– COINCIDIM QUE:

• La celebració de les eleccions al Parlament de Catalunya, convocades per al diumenge 14 de febrer de 2021, no poden distreure el seny i la responsabilitat i, molt menys, posar en risc les petites i, encara, insuficients victòries de la nostra societat enfront de la COVID19.
  • El Dret a la Salut, recollit en l’article 25 de la Declaració Universal de Drets Humans (proclamada per l’Assemblea General de les Nacions Unides, el 10 de desembre de 1948), és inalienable de qualsevol altre dret. Una societat mancada de salut global, difícilment, pot créixer, promocionar, desenvolupar i exercir altres drets.
  • L‘alt sacrifici individual de cada ciutadà i ciutadana, llarg i sostingut en el temps, per contribuir a l’estratègia col·lectiva de lluita a la pandèmia no es pot veure malbaratat amb decisions que posin en risc la seva salut i la de tota la comunitat.
  • La situació epidemiològica actual, amb el país immers en la tercera onada, no deixa espai per a titubejos ni vacil·lacions en la defensa de la vida de les persones.
  • El Consell d’Infermeres no acceptarem que es tensi encara més un Sistema Nacional de Salut que les infermeres i infermeres, altres professionals sanitaris i resta de treballadors i treballadores, defensem sobreposant-nos cada dia a l’esgotament físic i mental que està suposant la situació de pandèmia per al nostre col·lectiu.

Per tot això, les més de 50.000 infermeres i infermers integrades en el Consell DEMANEM:

Al Govern:

• Retiri qualsevol decisió que impliqui l’obertura dels perímetres territorials i/o relaxació de les mesures de mobilitat actuals.
  • Promogui opcions com el vot per correu, com a alternativa a la presencialitat.
  • Promocioni la necessitat de mantenir les mesures d’autoprotecció.
  • Elabori plans exhaustius per a garantir la seguretat dels membres de les meses electorals, els treballadors i treballadores dels centres de votació i per a la ciutadania en general que exerceixi el seu dret al vot.

Als partits polítics:

• Adoptin les mesures necessàries per minimitzar la presencialitat i el risc de contagi en les diferents fases del procediment electoral.
  • Utilitzin les noves tecnologies i la comunicació telemàtica per difondre els seus programes i propostes.
  • Apel·lin a la responsabilitat individual i col·lectiva dels seus equips de campanya per adaptar-se a la situació epidemiològica actual reduint la interacció social i els riscos de contagi.

A la ciutadania:

• No relaxi les mesures d’autoprotecció.
  • Respecti i afavoreixi uns nivells d’aforament saludables en els centres de votació.
  • Vetlli pel seu entorn més vulnerable:
    • Ajudant els més grans i altres persones dependents a tramitar el vot per correu.
    • Evitant, sempre que sigui possible, anar als centres de votació acompanyats d’infants i/o persones vulnerables si no és perquè exerceixin el seu dret al vot.

Així doncs, les infermeres i infermers demanem que es compatibilitzin el dret a la Salut i el dret al vot; i volem recordar que, tot i l’excepcionalitat de la convocatòria de les eleccions en un escenari pandèmic, no hi ha excusa per abandonar les lliçons apreses durant aquests mesos: la distancia física, la higiene i els equips d’autoprotecció salven vides.