El portal preservemlamemoria.coib.cat recull entrevistes a infermeres jubilades, que reflecteixen l’evolució de la professió durant les darreres dècades

El COIB posa en marxa un projecte per preservar la memòria oral de les infermeres

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) ha fet públic Preservem la memòria, un projecte que té com a objectiu conservar l’experiència i el coneixement d’infermeres i infermers que es troben en situació de jubilació i de fer un homenatge a la seva trajectòria i a les seves aportacions.

El projecte consisteix a elaborar un fons de testimonis d’infermeres i infermers, que es recullen mitjançant entrevistes en profunditat, realitzades per infermeres doctores, expertes en metodologia qualitativa. També s’hi inclouen materials representatius de diferents èpoques i àmbits d’exercici en diversos formats (vídeos, fotografies, utillatges, indumentària, documents, etc.).

La recollida dels testimonis es fa mitjançant la realització d’entrevistes semiestructurades i va a càrrec d’infermeres historiadores que pertanyen al Grup Febe, formades en tècniques d’investigació qualitativa. Cada enregistrament es transcriu, s’indexa incorporant-hi paraules clau i metadades, i es publica mitjançant un programari de gestió documental específic, especialitzat en fons oral. Fins ara s’han realitzat 120 entrevistes, de les quals s’han transcrit 31, que es poden consultar al web preservemlamemoria.coib.cat.

A banda de l’enregistrament de les entrevistes, el programari permet incorporar documents i material gràfic d’utillatge que, de manera voluntària, donen o cedeixen les infermeres i els infermers que participen en el projecte.

Iniciativa innovadora

Preservem la memòria és una iniciativa innovadora que s’adreça, fonamentalment, a persones o entitats que vulguin dur a terme activitats d’investigació o divulgar l’evolució de la professió infermera a casa nostra. El projecte està impulsat pel Servei de Biblioteca i Documentació Infermera (SBDI) del COIB, que es concep com un espai d’intercanvi d’experiències viscudes per les infermeres, i compta amb la participació de les àrees del Col·legi i dels seus òrgans de participació.

La idea inicial va sorgir de les donacions espontànies que diverses persones feien a l’SBDI del COIB i dels testimonis que hi deixaven. Posteriorment, va confluir l’interès de l’Associació Febe d’Història de la Infermeria de Llengua Catalana per preservar l’evolució de la professió al llarg del temps amb la capacitat del Col·legi de poder fer arribar aquest interès a totes les infermeres i infermers de Barcelona i de dur a terme una gestió documental adequada d’aquests testimonis a través de l’SBDI.

Tesaurus d’infermeria

Aquest fons documental es descriu i s’indexa, un procés que ha de permetre començar a elaborar un tesaurus especialitzat en infermeria amb un nivell de profunditat més elevat que els que existeixen actualment. D’altra banda, aquest fons és el fonament per crear un futur museu virtual de la infermeria.

Les impulsores del projecte són Blanca Virós Pujolà i Amèlia Guilera Roche. La primera és bibliotecària i documentalista de l’SBDI i la segona, infermera jubilada, exdirectora del Campus Docent Sant Joan de Déu i actualment vicepresidenta de la Fundació Infermeria i societat.

Virós destaca que Preservem la memòria és “el primer repositori de la memòria oral de les infermeres, que té un valor documental excepcional, que es completa amb la recollida de documents i objectes personals relacionats amb la professió.” Per la seva banda, Guilera afirma que el fet d’“escoltar la història recent de la professió a partir de fonts d'informació primària és impactant, irrepetible i és part de la nostra memòria històrica.”