En cartes adreçades al president Quim Torra i a la consellera de Salut, Alba Vergés, la presidenta de la corporació destaca el paper decisiu que tenen les infermeres en aquesta crisi i la necessitat de comptar amb la seva expertesa per afrontar la tornada a la normalitat, que s’haurà de fer de forma progressiva i posant a l’abast de tots els professionals i de la ciutadania mesures de protecció i proves de detecció del coronavirus.

El COIB demana a la Generalitat que incorpori infermeres al Comitè d’Experts que ha d’assessorar sobre el desconfinament

Estem a punt de començar una nova fase de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19, en què ens hem de plantejar de quina manera s’ha de fer el desconfinament de la població. Es tracta d’un procés molt delicat, que determinarà la manera com evolucionen els contagis, la resposta del sistema de salut i dels seus professionals i la situació social i econòmica del país.

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) considera imprescindible que dins del comitè d’experts que ha d’assessorar el Govern sobre la gestió d’aquesta fase de desconfinament estiguin representades les infermeres, que son els professionals de la salut que estan més a prop de les persones. Així li ho ha comunicat personalment la presidenta del COIB, Paola Galbany, al president de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra, i a la consellera de Salut, Alba Vergés.

Galbany els ha explicat que les infermeres són el col·lectiu de professionals de la salut més nombrós, que atén de manera integral les necessitats físiques, socials i emocionals de la població, les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, amb una visió transversal des de l’atenció primària, els hospitals, els centres sociosanitaris, les residències, la universitat i els centres de recerca. El fet de plantejar-se formar un comitè tècnic per al procés de desconfinament sense la presència d’infermeres suposa un greu error, a més d’un profund desconeixement del paper que té la professió infermera dins el sector salut.

Durant la fase de desconfinament s’hauran d’extremar les mesures de protecció dels treballadors de la salut, així com garantir la reincorporació a la feina de la ciutadania amb el material necessari de protecció i diagnòstic (mascaretes, guants, proves de detecció, etc.). Per tal que aquestes mesures tinguin èxit és necessari comptar amb l’expertesa de les infermeres.

D’altra banda, el COIB vol destacar el paper que ha tingut el col·lectiu que representa durant aquesta crisi. Les infermeres estan treballant al 200 per cent durant aquests dies, en estreta col·laboració amb la resta de professionals de la salut. Participen en els òrgans de decisió dels centres on treballen i la seva actuació ha estat decisiva perquè, durant aquestes setmanes, el sistema de salut s’hagi adaptat de manera àgil per poder fer front a la pitjor crisi sanitària de la nostra història recent.

Per tal de garantir l’aplicació d’una estratègia efectiva per dur a terme un desconfinament gradual, ordenat i progressiu, el COIB demana la presencia de les infermeres a la comissió i a qualsevol àmbit en què es prenguin decisions relacionades amb la gestió de la crisi de la Covid-19 o de qualsevol altra situació que tingui relació amb la cura de les persones, famílies i comunitats.

Fotografia: Nicky Boogaard