18 de maig de 2023

La presidenta del COIB ha fet un emotiu discurs durant l’acte institucional de celebració del Dia Internacional de les Infermeres, en què ha posat en valor la importància que té la professió per a la salut de les persones

Una bona ocasió per reivindicar l’orgull de ser infermeres

L’acte institucional de celebració del Dia Internacional de les Infermeres, que ha tingut lloc a la seu del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) el dia 11 de maig, la vigília de l’efemèride, ha posat en valor la importància que té la professió i ha reconegut la tasca que han dut a terme diverses societats científiques, així com la religiosa Lucía Caram, directora de la Fundació del Convent de Santa Clara.

A l’inici de l’acte, presentat per la periodista i protagonista de la campanya d’enguany del COIB, Elisenda Carod, la presidenta del COIB, Paola Galbany, ha fet un discurs emotiu, en què ha fet referència als missatges que apareixen a l’anunci de la campanya d’aquest any. A continuació, es transcriuen les paraules que hi va pronunciar.

Molt bona nit i moltes gràcies per assistir a aquest acte de celebració del Dia Internacional de les Infermeres al COIB. En aquesta jornada commemorem el naixement de Florence Nightingale, la mare de la infermeria moderna i qui va crear el seu primer model conceptual.

Amb motiu d’aquesta efemèride, que té lloc el dia 12 de maig, durant tota aquesta setmana se celebren arreu del món diversos actes que tenen el propòsit de fer visibles les infermeres i les contribucions que fem a la societat.

Les infermeres de Barcelona hem volgut celebrar-ho amb una campanya emotiva, que ha comptat amb la participació de persones excepcionals, que han excel·lit en diversos àmbits professionals. La xef Carme Ruscalleda, la futbolista Aitana Bonmatí, el periodista esportiu i streamer Gerard Romero, i la periodista Elisenda Carod, a qui agraeixo moltíssim que condueixi aquest acte.

A l’anunci que acabem de veure, ens diuen que les infermeres tenim mèrit. Tenim el mèrit de cuidar les persones, amb professionalitat, aplicant l’evidència científica en totes les nostres accions, tenint en compte les seves necessitats físiques, psíquiques, socials i espirituals, per tal que puguin viure plenament, amb dignitat i autonomia.

Ens diuen també que som incansables. Ho som perquè no parem. Estem al costat de les persones les vint-i-quatre hores del dia, els 365 dies de l’any, donant-ho tot de nosaltres per millorar la salut de la gent.

Som mil professionals en una de sola. Estem al costat de les persones sempre que ens necessiten, prescrivim consells de salut, productes sanitaris i medicaments, ajudem les persones a assolir el màxim nivell d’autocura possible en tots els moments de la seva vida, eduquem en salut, prevenim malalties, participem en la comunitat amb iniciatives que cerquen el benestar de la gent, promovem comportaments saludables, gestionem la demanda assistencial, vetllem per les necessitats fisiològiques i mentals de les persones a qui atenem, cuidem les dones durant l’embaràs, el part i el puerperi, ajudem les persones a néixer, a desenvolupar-se amb autonomia i a morir, investiguem, gestionem equips de professionals amb la màxima eficiència, formem futures infermeres, transmetent-los els coneixements de la professió amb rigor... I moltes, moltes altres coses que segur que em deixo.

A l’anunci també ens anomenen estrelles. Som estrelles perquè, cada dia, brillem en les cares i els cors de les persones a qui atenem. Ho fem sense fer soroll, de manera anònima, vetllant pel benestar de la gent.

Diuen que mereixem admiració, l’admiració que expressen de manera pública i privada les persones que reben les nostres cures, l’admiració que ens expressava la ciutadania, cada dia, amb els seus aplaudiments, durant la pandèmia, l’admiració que genera la capacitat d’organitzar la campanya de vacunació més ambiciosa que s’ha fet mai, l’admiració que desperta la nostra lluita perquè se’ns reconegui l’autonomia, la capacitat d’influir, el paper fonamental que tenim per garantir el benestar de les persones i la capacitat per gestionar de manera eficient equips de professionals i per liderar el sistema de salut.

Avui, que, aquí, al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona retem homenatge a la persona que va posar les bases del que avui dia és la nostra professió, és una bona ocasió per reivindicar l’orgull de ser infermeres. L’orgull de dedicar-nos a allò que és més important: la salut de les persones, la SALUT, en majúscules.

Cal, però, que ens ho creiem, que reivindiquem la nostra professió i el paper que tenim en la societat, que cada cop serà més important.

Infermeres? Sí, INFERMERES.