La infermera del CAP Martorell publica el llibre ‘Un hotel per la COVID’ on explica en primera persona com va funcionar l’Hotel Salut que van gestionar les infermeres del centre durant la primera onada de la pandèmia. Una obra que descriu com un repte i una teràpia.

Rafi Bueno: “Em sento molt orgullosa de la feina de les infermeres a l’Hotel Salut”

Rafi Bueno, infermera del CAP Martorell, ha publicat el llibre 'Un hotel per la COVID' (Editorial Cuatro Hojas). L’obra neix de les seves vivències a l’Hotel Salut que va instal·lar-se a Martorell els primers mesos de la crisi sanitària per la covid-19. Les infermeres i la direcció infermera del CAP Martorell van ser les encarregades d’organitzar i gestionar aquest espai adaptat a l’atenció assistencial.

A principis del mes d’abril, Bueno, juntament amb les infermeres del CAP Anna Oliver i Sole Rosende i la metgessa Sònia Miravet, van adaptar des de de zero les instal·lacions de l’hotel per adequar-lo com a espai assistencial temporal. Fins a finals de maig, l’Hotel Salut de Martorell va estar en funcionament atenent usuaris de l’Hospital de Martorell— que dona assistència a la població de la comarca—, i de l’Hospital de Vilafranca del Penedès, amb l’objectiu de descongestionar els centres de l’elevada tensió assistencial. Per a Bueno, que té experiència com a infermera d’UCI, van ser moments de gran intensitat i el repte més complex de gestionar va ser el circuit de distribució d’uns espais que no estan pensats per a finalitats sanitàries.

L’escriptura com a teràpia

El llibre, per a Bueno, ha suposat “un repte i alhora una teràpia” que va començar a escriure durant les nits d’insomni per treure’s del cap els impactes viscuts durant l’estada a l’hotel i també a casa, on va passar molts dies sola separada de la seva família per protegir-los. “Tenia moltes hores i pensava molt en tot,” afirma. L’autora explica que veient el patiment de les persones que cuidava a l’hotel salut, li va venir al cap que donar a conèixer les seves històries potser les faria més properes. “Em semblava que seria un bon regal per elles i una teràpia per mi”, explica la infermera.

Una situació de difícil gestió emocional

Amb la distància, Bueno reflexiona sobre l’impacte de la primera onada. A nivell professional, mostra molta satisfacció per la feina feta: “Em sento molt orgullosa del que vam fer les infermeres transformant i gestionant l’Hotel Salut. Per mi va ser una gran satisfacció.” En l’àmbit personal, l’autora parla del gran impacte emocional que va viure: “Va ser un gran sacrifici invertir moltes hores per cuidar els altres i deixar de cuidar la meva família.”

Rafi Bueno: “Em sento molt orgullosa de la feina de les infermeres a l’Hotel Salut”

El llibre està estructurat en cinc capítols, començant per una autobiografia i endinsant-se després en les vivències de la pandèmia a l’Hotel Salut. "No només exposo les històries dels pacients sinó la meva experiència humana i com a infermera," afirma l’autora, que també narra al llibre com estaven distribuïts els espais de l’hotel i com treballaven les infermeres.  

Sobre què trobaran els professionals de la salut a l’obra, Bueno respon que tots en algun moment es poden sentir identificats. "És un llibre amb molta càrrega emocional que fa reviure molts moments de la primera onada". Per als que no són professionals de la salut, la infermera explica que és una lectura amena amb testimonis que poden “ajudar molt, sobretot a les persones que han passat la covid”.

És un llibre amb molta càrrega emocional que fa reviure molts moments de la primera onada”  


‘Un hotel per la COVID’ ja s’ha esgotat la primera edició a les llibreries, però es pot comprar online a través de l’editorial.

 

Fotografies cedides per Rafi Bueno