8 de gener de 2024

El periodista i col·laborador d'Els Matins de la televisió pública catalana afirma que "els tècnics sanitaris són persones bastant més formades que les infermeres", a les quals acusa d'insolidaritat.

El COIB demana a TV3 la rectificació de Jordi Barbeta

El Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), el Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) i els altres tres col·legis catalans –COIGI, COILL i CODITA– demanen la rectificació del periodista Jordi Barbeta per "utilitzar i menystenir les infermeres", per argumentar una pregunta dirigida al conseller de Salut, Manel Balcells, sobre la situació dels tècnics sanitaris. La interpel·lació s'ha produït durant la tertúlia del programa Els Matins, que presenta Ariadna Oltra a la televisió pública catalana TV3 i en el qual col·labora el periodista.

Barbeta ha carregat dient que "Es parla molt de les infermeres i no es parla gens dels tècnics sanitaris. I els tècnics sanitaris són persones bastant més formades que les infermeres". Ha arribat a afirmar que "(els tècnics sanitaris) tenen un nivell d'estudis que a tota Europa està per sobre jeràrquicament al de les infermeres" o que l'acord de Bolonya "ja posa per damunt els estudis de tècnic sanitari que no pas els d'Infermeria i, en canvi, a Espanya, aquest acord de Bolonya no s'està implementant". Afirmacions que, tal com rebaten el CCIIC i els col·legis, no s'hi diuen amb la correspondència que estableix l'Espai Europeu d'Educació i consegüent regulació dels estudis d'Infermeria. A Espanya, com per exemple a Portugal o Itàlia, els estudis d'Infermeria són de Grau i s'imparteixen en universitats públiques, privades i centres adscrits a les diferents universitats.

El Grau universitari en Infermeria té una durada de 4 anys i estan reconeguts amb 240 crèdits ECTS, d'acord amb la Directiva 2005/36 / CE del Parlament Europeu i del Consell de 7 de setembre de 2005 (https://www.boe.es/doue/2005/255/L00022-00142.pdf), relativa al reconeixement de qualificacions professionals; mentre que els cicles de grau superior (tècnics sanitaris) s'estudien en centres de formació professional i tenen una durada de 2 anys, amb una equivalència de 120 crèdits ECTS.

Estudis de diferent durada –Infermeria més de 8.000 hores, Tècnic Sanitari 2.000 hores– que s'adapten a l'objectiu del Pla de Bolonya, harmonitzar els estudis en el territori europeu i afavorir la mobilitat dels professionals i, "en cap cas, posar una professió per damunt de l'altra", expliquen fonts del Consell.

El periodista també ha acusat les infermeres de ser un "lobby absolutament insolidari, quan no bel·ligerant, contra els tècnics sanitaris perquè els consideren que són una competència que els hi passa pel damunt". Unes declaracions que junt amb la descripció que fa dels tècnics sanitaris, referint-se a aquests professionals com "els que fan medicina nuclear, els que fan radiologia els que fan anatomia patològica, els que fan laboratori..."; demostra, en opinió del CCIIC, "el desconeixement que el periodista té del sistema de salut, del caràcter multidisciplinari dels equips de salut i del rol autònom i complementari que tenim tots els professionals". La degana del Consell d'Infermeres, la Dra. Glòria Jodar, lamenta "la desinformació que provoquen aquest tipus de declaracions, en boca de periodistes amb una llarga i reconeguda trajectòria i, encara més, en una televisió pública. Confondre les competències professionals amb els serveis o nivells d'atenció, no beneficia cap professió i, a més, desinforma i crea desconfiança entre els ciutadans i ciutadanes en un moment que el sistema de salut es mostra tensionat i sobrepassat".

VÍDEO / MINUT 1:07:20 https://www.ccma.cat/3cat/08012024/video/6259584/

TRANSCRIPCIÓ PREGUNTA JOSEP BARBETA

"Es parla molt de les infermeres i no es parla gens dels tècnics sanitaris. I els tècnics sanitaris són persones bastant més formades que les infermeres. Les infermeres són un lobby molt poderós, ja hem vist que tenen fins i tot anuncis a la televisió. En canvi, els tècnics sanitaris ningú sap ben bé que són. I són els que fan medicina nuclear, els que fan radiologia els que fan anatomia patològica, els que fan laboratori... Que tenen un nivell d'estudis que a tota Europa està per sobre jeràrquicament al de les infermeres. I, en canvi, aquí estan per sota. No tenen el lobby que tenen les infermeres i estan molt mal tractats. I resulta que l'acord de Bolonya ja posa per damunt els estudis de tècnic sanitari que no pas els d'Infermeria i, en canvi, a Espanya, aquest acord de Bolonya no s'està implementant. A què estan esperant? Això depèn de l'estat, ja ho sé; però, per què a Espanya? Perquè a més, a més, hi ha una cosa que també volia incidir: en aquest cas, aquest lobby de les infermeres és absolutament insolidari, quan no bel·ligerant, contra els tècnics sanitaris perquè els consideren que són una competència que els hi passa pel damunt".