La trobada presentarà els resultats preliminars de l’estudi SUSQUAL i reunirà professionals de l’àmbit assistencial, universitari, investigador i estudiantil per reflexionar sobre el model de pràctiques clíniques en el Grau d’Infermeria.
El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona organitza la jornada “El futur del pràcticum clínic en infermeria: sostenibilitat, qualitat i nous desafiaments. Presentació dels resultats preliminars de l’estudi SUSQUAL”, que tindrà lloc el dimarts 2 de juny de 2026, de 10 a 13 h, a l’Auditori del COIB. L’activitat és gratuïta i les inscripcions estaran obertes fins a l’1 de juny.
Les pràctiques clíniques són una peça fonamental en la formació de grau, ja que permeten integrar els coneixements teòrics amb l’experiència assistencial i afavorir el desenvolupament de competències professionals i humanes essencials per a la pràctica infermera. En aquest context, la jornada vol generar un espai de reflexió i debat sobre la qualitat i la sostenibilitat del pràcticum clínic en els estudis d’Infermeria.
A partir dels resultats de l’estudi SUSQUAL, la sessió abordarà els principals reptes i necessitats dels diferents agents implicats en el pràcticum clínic, així com experiències i estratègies de coordinació entre universitats i entorns assistencials. L’objectiu és avançar cap a models de pràctiques clíniques més sostenibles, de qualitat i adaptats a les necessitats actuals del sistema de salut.
La jornada començarà amb la benvinguda institucional de Borja Manzanares, president del COIB. Tot seguit, Esther Insa, infermera investigadora i participant del projecte SUSQUAL, presentarà els principals resultats i conclusions preliminars de l’estudi sobre sostenibilitat i qualitat del pràcticum clínic en el Grau d’Infermeria a Espanya.
Després de la ponència inaugural, tindrà lloc una conversa amb Esther Insa per aprofundir en els resultats presentats i en el futur dels entorns de pràctiques clíniques. Aquest espai estarà moderat per Lluís Serrat, infermer i vocal d’Infermeria Medicoquirúrgica del COIB.
La segona part de la jornada inclourà la taula rodona “Reptes i experiències en la gestió i tutorització del pràcticum clínic infermer”, un espai de debat amb la participació de professionals vinculats als centres assistencials, les universitats, la tutorització acadèmica, la recerca i l’estudiantat. Hi intervindran Azucena Justícia, infermera i coordinadora de pràctiques de l’Hospital del Mar; Pilar Fuster, infermera i coordinadora de pràctiques de la Universitat Internacional de Catalunya; Anna Zamora, infermera i tutora acadèmica de pràctiques en un CAP de l’Institut Català de la Salut; Rosa Rifà, infermera investigadora i participant del projecte SUSQUAL, i Carlos Arteaga, infermer membre del grup d’infermeres joves JOIN del COIB.
Amb aquesta jornada, el COIB vol contribuir a obrir una conversa necessària sobre el futur del pràcticum clínic infermer i sobre com garantir entorns d’aprenentatge que siguin sostenibles, de qualitat i coherents amb els reptes actuals de la professió. La formació pràctica no només és un espai d’adquisició de competències, sinó també un moment clau en la construcció de la identitat professional de les futures infermeres.
La cloenda anirà a càrrec de Lluís Serrat, vocal d’Infermeria Medicoquirúrgica del COIB. Les persones interessades ja poden fer la seva inscripció a través del web del COIB.