4 d’agost de 2021

La corporació denunciarà el Departament de Salut si vulnera la Llei d’ordenació de professions sanitàries

El Col·legi d’Infermeres de Barcelona adverteix que és il·legal que els TCAI administrin vacunes

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) adverteix que l’habilitació dels professionals tècnics en cures auxiliars d’infermeria (TCAI) perquè administrin vacunes incompleix la llei.

El dilluns passat, la Direcció General de Professionals de la Salut, del Departament de Salut, va emetre una nota informativa que plantejava la possibilitat que els TCAI puguin posar vacunes contra la covid-19. Si es fa realitat aquesta proposta, el COIB durà a terme les accions legals oportunes per impedir-ho, donat que cap institució ni cap professional poden donar autorització per exercir competències d’una professió a qui no estigui capacitat per exercir-la, segons estableix l’article 9.4 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries.

Convé recordar que encara estem en situació de pandèmia i que tots els professionals de la salut estan treballant plegats i assumint responsabilitats compartides. Tot i així, això no implica que existeixi cap argument per reconèixer la possibilitat que les TCAI realitzin aquesta activitat, que correspon per formació a les infermeres degudament formades i capacitades segons el seu currículum acadèmic i l’àmbit competencial que li és propi.

El COIB considera que l’argument de Salut que falten infermeres als punts de vacunació no és cert. Encara hi ha infermeres que s’han apuntat a les crides per vacunar a qui no les han trucat. Això demostra que la gestió de l’operativa de la vacunació és força millorable.

En aquest sentit, el COIB, juntament amb el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, que aplega les quatre corporacions professionals infermeres del país, s’ha posat a disposició de la Direcció General de Professionals de la Salut per poder millorar la gestió de la campanya de vacunació més massiva i complexa que s’ha viscut mai.