28 d’abril de 2023

A través d'un comunicat emès conjuntament amb el Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya, la corporació demana al president del Col·legi de Metges de Tarragona, Sergi Boada, que rectifiqui el text on dona una descripció fallida i esbiaixada del procés quirúrgic

El COIB mostra el seu malestar per l'article del president del Col·legi de Metges de Tarragona sobre el personal del procés quirúrgic

El Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) i els col·legis que representen les infermeres a les demercacions de Barcelona (COIB), Girona (COIGI), Lleida (COILL) i Tarragona (CODITA) han fet públic en un comunicat conjunt per expressar el malestar per l’opinió expressada pel Sr. Sergi Boada, president del Col·legi de Metges de Tarragona (COMT), en l’article “A propòsit d’intervencions quirúrgiques i llistes d’espera” de la tribuna d’opinió del Diari de Tarragona del passat 24 d’abril; alhora que esmenar la descripció fallida i esbiaixada del procés quirúrgic que trasllada a la ciutadania.

Diu l’article que “Per a fer una intervenció quirúrgica, el personal fonamental són els metges cirurgians i els anestesiòlegs i es necessita, també, un personal complementari. Entenem per personal fonamental aquell qui realitza la part del procés en la que resulta totalment imprescindible”. I és en referència al que ell considera “un tema bàsic; els quiròfans”, que el president del COMT erigeix la professió mèdica en ‘fonamental’ i ‘imprescindible’, entre les quatre parets de la sala d’operacions. Res a dir si no fos perquè aquesta afirmació –aplicable a qualsevol de les disciplines sanitàries– es manifesta amb caràcter excloent, contrària a la interdisciplinarietat dels equips quirúrgics i a l’ètica de la professió infermera.

Consell i col·legis volen recordar que les infermeres no som cap ‘complement’ en el quiròfan (fase intraquirúrgica) –com tampoc ho som abans (fase prequirúrgica) ni després (fase postquirúrgica)– i que l’acte quirúrgic implica molt més que la destresa d’un bisturí, una sutura o una intubació. Nosaltres mateixes, infermeres i llevadores, realitzem cirurgies menors conformes a la nostra formació i competències i no per això, menystenim l’aportació que la resta de professionals fan des de les seves disciplines o especialitats.

Consulta el comunicat

Fotografia: Infermera realitza una sutura quirúrgica. Banc d'Imatges Infermeres. Ariadna Creus i Àngel García.