22 de març de 2022

Com puc ajudar? És millor fer una donació de material o una donació econòmica? Puc anar a Ucraïna a ajudar com a infermera? Em cobreix la pòlissa de responsabilitat civil del COIB si hi vaig a ajudar? Com puc acollir persones refugiades? Aquí trobaràs les respostes.

Consells per donar suport en el conflicte d’Ucraïna

Encara puc ajudar o ja faig tard?

Un conflicte armat comporta conseqüències a molt llarg termini i cal mantenir la solidaritat per un espai de temps ampli. Les accions més efectives són les que tenen un recorregut més llarg. Les nostres ganes d’ajudar són molt lloables i són intrínseques a la professió infermera, però, tot i que ens trobem en un moment d’emergència, no tot serveix. Abans de res, és important cercar informació sobre quines organitzacions hi estan treballant i en quins àmbits. Les fronteres no estan tancades i a Polònia i a altres països propers a Ucraïna, moltes entitats i xarxes de la societat civil més properes ja hi estan donant suport. Recorda que en l’actualitat hi ha 65 conflictes armats en actiu i moltes possibilitats de col·laborar-hi.

Que és millor, fer donació de material i medicaments o fer una donació econòmica?

Cal tenir en compte que tot allò que s’està recollint requereix d’un temps per poder fer-ho fer arribar a la destinació. A més, afegeix un cost de transport, duanes i emmagatzematge que no sempre es tenen en compte i que sovint en dificulten la distribució. A banda, els conflictes evolucionen i canvien en poques hores. Això pot fer que, un cop arribi l’ajuda material, ja no en calgui en aquella zona i les necessitats siguin diferents. Sempre és més eficaç comprar tot el que calgui als països propers al conflicte. Tant per rapidesa com pel cost i l’impacte ambiental que suposa el transport. També cal tenir en compte donar suport a les economies locals que probablement hauran de fer front a un allau de refugiats.

Si vols fer una donació econòmica et recomanem:

Codi IBAN: ES91 0182 6035 4102 0160 8531

Codi IBAN: ES79 2100 3200 9625 0002 9627

Per tal que es destini al conflicte armat a Ucraïna, cal posar com a concepte: Campanya 3699-Crisi Ucraïna

Puc anar a Ucraïna a ajudar com a infermera?

Només és recomanable fer-ho si tenim l’empara d’ONG que treballen al terreny i que tenen un ampli coneixement en conflictes armats. En cap cas és recomanable anar-hi per lliure sense referències prèvies.

Si tens previst organitzar una acció particular, posa’t en contacte amb l’Àrea de Cooperació del COIB i t’assessorarem.

Les grans ONG d’acció humanitària s’estan desplegant sobre el terreny. Aquestes organitzacions disposen de plataformes logístiques i magatzems arreu, així com personal amb experiència i formació que ja estan avaluant la situació i la manera com donar-hi resposta. Si vols col·laborar amb una ONG que estigui actuant al terreny, et mostrem una llista perquè hi puguis contactar:

Que hi està fent el COIB?

El COIB ha activat una comissió tècnica que coordina les accions proposades per les col·legiades. Aquesta mateixa comissió també es manté en contacte tant amb el consolat com amb la Generalitat de Catalunya per tal d’adequar les accions a les necessitats de cada moment. S’han creat grups de treball amb infermeres d’origen  proper a la zona de conflicte (Ucraïna, Polònia, Romania i Rússia) per tal de detectar necessitats i iniciatives en què el COIB pot participar.

Em cobreix la pòlissa de responsabilitat civil a Ucraïna o països fronterers?

La pòlissa de responsabilitat civil que té contractada el COIB per a les seves col·legiades en exercici professional NO cobreix les zones que estan en conflicte armat. Per tant, dins d’Ucraïna queda fora la cobertura de la pòlissa de responsabilitat civil. D’altra banda, si viatges a un país fora de l’Estat espanyol, ja sigui fronterer o no d’un conflicte armat, ho has de comunicar per tal que el COIB ho faci saber a l’entitat asseguradora. Ho pots fer a través del correu electrònic info@coib.cat.

Vull acollir a persones refugiades, com puc fer-ho?

La Generalitat de Catalunya ofereix tota la informació tant si vols acollir famílies o menors, clica aquí per obtenir tota la informació sobre oferiments residencials o acolliment de menors.

Si tens interès en donar suport als refugiats de la guerra d’Ucraïna, pots omplir aquest formulari i ens posarem en contacte amb tu.

Imatge: Rémi Walle, Unsplash