17 de maig de 2022

L’objectiu d’aquest òrgan és impulsar la recerca, la formació, la divulgació i la transferència de coneixement en l’àmbit de la infermeria

Neix la Càtedra d’Infermeria UB-COIB d’Infermeria per posar en valor les aportacions de la professió en la salut de les persones

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) i la Universitat de Barcelona (UB) han presentat el 16 de maig la Càtedra d’Infermeria UB-COIB, en un acte celebrat a l’Aula Capella de l’Edifici Històric de la Universitat.

L’objectiu principal d’aquesta càtedra és impulsar la recerca, la formació, la divulgació i la transferència de coneixement en l’àmbit de la infermeria, i també organitzar tot un seguit d’activitats socioculturals per fer visible l’aportació de les infermeres a la salut de la ciutadania.

La col·laboració entre les dues institucions vol impulsar projectes de recerca infermera alineats amb les necessitats de la ciutadania; fomentar l’orientació dels graduats joves cap a la recerca, creant uns premis als millors treballs finals de grau i de màster i a la millor tesi doctoral, i organitzar activitats per divulgar l’aportació de les infermeres a la salut, entre d’altres. Una altra de les iniciatives destacades d’aquest òrgan és la convocatòria del Premi Càtedra UB-COIB d’Infermeria a la divulgació científica en aquest àmbit.

El rector de la Universitat de Barcelona, Joan Guàrdia, va celebrar la creació de la nova càtedra. “No és una càtedra més, perquè mostra una voluntat ferma de servei públic d’un col·legi professional i d’una universitat”, va afirmar, i va afegir que “això és una enorme oportunitat per a la professió infermera.”

La directora de la Càtedra, Marta Romero, professora agregada i directora del Departament d’Infermeria Fonamental i Medicoquirúrgica de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB, va destacar que aquesta és “la primera càtedra d’infermeria a Catalunya d’aquestes característiques i la segona a l’Estat. Som, per tant, davant d’un moment d’inflexió per a la professió." La directora va fixar com a objectiu principal fer valer la centralitat de la infermeria en la salut de les persones alhora que contribuir al desenvolupament i visibilització de la Infermeria.

La vicepresidenta del COIB, Maria Romeu, va assenyalar que la infermeria “necessita més presència pública i més poder en la presa de decisions, així com una millora de les condicions laborals dels seus professionals.” Romeu va remarcar que “aquesta Càtedra integra el rigor científic de l’acadèmia amb la realitat de la professió.”

Finalment, el director de l’Escola d’Infermeria de la UB, Joan Maria Estrada, va donar dues raons per justificar la Càtedra: el pes de la UB en la formació d’infermeres a Catalunya i la qualitat i el prestigi de l’Escola d’Infermeria. “La pandèmia –afirma Estrada– ha posat en relleu el paper de la infermeria com a element clau del sistema de salut. Les infermeres han contribuït a deixar enrere aquest malson amb una atenció integral i humana”. El director de l’Escola d’Infermeria va acabar dient que “el motiu de la creació d’aquesta càtedra és molt senzill: ens ho mereixem.”

A l’acte també hi van assistir la vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència de la UB, Mercè Segarra; la vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat, Pilar Delgado; la vicerectora d’Igualtat i Gènere, Montse Puig, i representants del COIB.