La jornada va presentar els resultats preliminars de l’estudi SUSQUAL i va reunir professionals de l’àmbit assistencial, universitari, investigador i estudiantil per reflexionar sobre la qualitat de les pràctiques clíniques.
El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona va acollir el dimarts 2 de juny la jornada “El futur del pràcticum clínic en infermeria: sostenibilitat, qualitat i nous desafiaments. Presentació dels resultats preliminars de l’estudi SUSQUAL”, impulsada per la Vocalia d’Infermeria de Cures Medicoquirúrgiques. La trobada es va celebrar a la sala d'exposicions del Col·legi amb l’objectiu de generar un espai de reflexió sobre la qualitat i la sostenibilitat del pràcticum clínic en els estudis d’Infermeria.
Les pràctiques clíniques són una peça fonamental en la formació de grau, ja que permeten integrar els coneixements teòrics amb l’experiència assistencial i afavorir el desenvolupament de competències professionals i humanes, cabdals per a la pràctica infermera. En aquest context, la jornada va posar el focus en els principals reptes que afronten els entorns de pràctiques, així com en les necessitats dels diferents agents implicats, ja siguin universitats, centres assistencials, tutores, professionals o estudiants.
La sessió va començar amb la benvinguda institucional de Borja Manzanares, president del COIB. Tot seguit, Esther Insa, directora de l'Escola Superior d'Infemeria Hospital del Mar i investigadora principal del projecte SUSQUAL, va presentar els principals resultats preliminars de l’estudi, centrat en la sostenibilitat i la qualitat del pràcticum clínic en el Grau d’Infermeria a Espanya.
Després de la ponència inaugural, va tenir lloc una conversa amb Esther Insa, moderada per Lluís Serrat, infermer i vocal d’Infermeria Medicoquirúrgica del COIB, per aprofundir en els resultats presentats i en el futur dels entorns de pràctiques clíniques.
La segona part de la jornada va incloure la taula rodona “Reptes i experiències en la gestió i tutorització del pràcticum clínic infermer”, amb la participació d’Azucena Justícia, infermera i coordinadora de pràctiques de l’Hospital del Mar; Pilar Fuster, infermera i coordinadora de pràctiques de la Universitat Internacional de Catalunya; Anna Zamora, infermera i tutora acadèmica de pràctiques en un CAP de l’Institut Català de la Salut; Rosa Rifà, docent i investigadora de la Facultat de Cìències ed la Salut Blanquerna- URL i membre de l'equip de treball del projecte SUSQUAL, i Carlos Arteaga, infermer membre del grup d’infermeres joves JOIN del COIB.
Durant la taula es va posar en valor la necessitat d’avançar cap a models de pràcticum més sostenibles, coordinats i adaptats a la realitat actual del sistema de salut. També es va remarcar la importància de reconèixer el paper de les tutores i dels equips assistencials que acullen estudiants, així com de reforçar la coordinació entre universitats i centres de pràctiques.
Des del COIB, aquesta jornada representa una oportunitat per situar el pràcticum clínic com un element estratègic per al futur de la professió infermera. La qualitat de les pràctiques no només condiciona l’aprenentatge de les futures infermeres, sinó també la construcció de la seva identitat professional, la seva incorporació als equips i la manera com entenen les cures, la responsabilitat i el treball interdisciplinari.