24 de juliol de 2022

Mor Mariona Creus i Virgili, expresidenta del COIB

Mariona Creus i Virgili, una de les figures clau de la història recent de la infermeria a Catalunya, ha mort a l’edat de 81 anys. Entre els anys 2002 i 2011 fou presidenta del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) i del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC).

Nascuda a Sabadell l’any 1941, durant la seva carrera professional, Creus va dur a terme activitat assistencial, docent i de gestió, i va ocupar diversos càrrecs de responsabilitat en la sanitat catalana.

Es va formar com a infermera a l'Escola Universitària Santa Madrona de Barcelona, i també era ​​màster en Gestió d’Infermeria per la Universitat de Barcelona i màster de Recerca en Cures per la Universitat Complutense de Madrid.

Després d’exercir durant els seus primers anys com a infermera en diferents àrees quirúrgiques i a l’atenció primària, va ser la responsable de les pràctiques de l'Escola d'Infermeria Epione, de Sabadell. Fou directora infermera de l’Hospital la Salut de Sabadell i de l’Hospital Sant Joan de Déu de Martorell, responsable d’Infermeria de la Secció d'Infermeria del Departament de Salut, directora d’Infermeria de l’Hospital Vall d’Hebron i assessora de l'Institut de Ciències de la Salut per al Llibre blanc de les professions sanitàries.

Va fundar l’Associació Catalana d’Infermeria i va ocupar el càrrec de presidenta de l’Associació Nacional de Directius d’Infermeria (ANDE). Fou patrona i vicepresidenta de la Fundació Ictus, i fundadora i consellera de l’Associació Catalana de Direccions Infermeres (ACDI), entre d'altres.

Entre els anys 2002 i 2011 va ser presidenta del COIB i degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC). Del 2006 a 2011 va ocupar el càrrec de presidenta de la Comissió de l’Ordenació del Consell de la Professió Infermera de Catalunya.

D’altra banda, va ser docent en nombroses universitats espanyoles, va participar com a ponent en congressos nacionals i internacionals i va publicar en diverses revistes acadèmiques i professionals.

Creus va rebre el Premi Associació Catalana d’Infermeria, i el reconeixement de l’Associació Nacional de Directius d’Infermeria i de l’Escola de Santa Madrona. Fou sòcia emèrita de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i les Balears i fou reconeguda pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya per la seva trajectòria professional. Des del 2020 era presidenta del Consell de Govern del Parc Taulí Hospital Universitari de Sabadell.

Al maig del 2022 rebé la distinció de col·legiada d’honor del COIB en reconeixement a les seves aportacions cabdals a la millora del desenvolupament de la professió infermera al llarg de tota la seva carrera professional.

Aquesta és l'entrevista que l'equip del projecte Preservem la memòria del COIB va realitzar-li el dia 4 d'abril del 2022:

La cerimònia de comiat tindrà lloc al tanatori de Sabadell el dimarts dia 26 de juliol a les 17 h hores. La família estarà present al tanatori el dilluns 25 de 16 a 21 h i el dimarts 26 de 9 a 13 h i de 15 a 17 h.