9 de gener de 2024

El Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermeres de Barcelona (COIB), el Consell de Col·legis d’infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC) i els col·legis de Girona (COIGI), Lleida (COILL) i Tarragona (CODITA), han enviat aquest matí tres cartes de queixa formal al Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), el Consell de la Informació de Catalunya (CIC) i la Defensora de l'Audiència Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, per denunciar i demanar la rectificació pública de les declaracions del periodista i col·laborador d'Els Matins de TV3, Jordi Barbeta, durant el programa d'ahir, dilluns dia 8 de gener.

El COIB denuncia les declaracions de Jordi Barbeta davant del CAC, el CIC i la Defensora de l'Audiència de TV3

En les missives –signades per Glòria Jodar, directora de l'Àrea de Coneixement del COIB i degana del CCIIC, i les presidentes dels quatre col·legis, Paola Galbany (COIB), M. Lluïsa Garcia (COIGI), Mercè Porté (COILL) i Lluïsa Brull (CODITA)–, les representants de les infermeres catalanes entenen que Barbeta  va incomplir el primer punt del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya en dir falsedats com que "els tècnics sanitaris són persones que estan bastant més formades que les infermeres", que "l'acord de Bolonya ja posa per damunt els estudis de tècnic sanitari que no pas els d'Infermeria"; o, sense aportar cap prova ni justificació, que "el lobby de les infermeres és absolutament insolidari, quan no bel·ligerant, contra els tècnics sanitaris perquè els consideren que són una competència que els hi passa per damunt".

Les cartes de les corporacions professionals rebaten les afirmacions del periodista, aportant informació veraç sobre els estudis d'ambdues professions i deixant clar que "les infermeres són professionals amb una formació de Grau universitari, estudis de quatre anys, reconeguts, en l'Espai Educatiu Europeu amb 240 crèdits". I que, per la seva part, "els companys Tècnics Sanitaris, professionals amb els quals les infermeres col·laborem, cursen Cicles Formatius Superiors de Formació Professional de dos anys de durada, amb equivalència de 120 crèdits ECTS".

La degana i les presidentes expressen, també, la voluntat de "deixar clar que les infermeres i les corporacions que les representem, en cap cas, som insolidàries o bel·ligerants amb cap altra professió, tal com assegura el senyor Barbeta sense aportar cap prova que recolzi tan greu afirmació".  Afirmacions, totes elles, que degana i presidentes, lamenten no hagin estat "desmentides per la conductora del programa ni cap dels col·laboradors i convidats participants a la taula".

VÍDEO / MINUT 1:07:20 https://www.ccma.cat/3cat/08012024/video/6259584/

TRANSCRIPCIÓ PREGUNTA JOSEP BARBETA

"Es parla molt de les infermeres i no es parla gens dels tècnics sanitaris. I els tècnics sanitaris són persones bastant més formades que les infermeres. Les infermeres són un lobby molt poderós, ja hem vist que tenen fins i tot anuncis a la televisió. En canvi, els tècnics sanitaris ningú sap ben bé que són. I són els que fan medicina nuclear, els que fan radiologia els que fan anatomia patològica, els que fan laboratori... Que tenen un nivell d'estudis que a tota Europa està per sobre jeràrquicament al de les infermeres. I, en canvi, aquí estan per sota. No tenen el lobby que tenen les infermeres i estan molt mal tractats. I resulta que l'acord de Bolonya ja posa per damunt els estudis de tècnic sanitari que no pas els d'Infermeria i, en canvi, a Espanya, aquest acord de Bolonya no s'està implementant. A què estan esperant? Això depèn de l'estat, ja ho sé; però, per què a Espanya? Perquè a més, a més, hi ha una cosa que també volia incidir: en aquest cas, aquest lobby de les infermeres és absolutament insolidari, quan no bel·ligerant, contra els tècnics sanitaris perquè els consideren que són una competència que els hi passa pel damunt".