El COIB ha iniciat la campanya de col·legiació de les infermeres que s’acaben de graduar. S’hi poden donar d’alta presencialment o de manera telemàtica.

1.400 infermeres de Barcelona s’incorporaran durant les properes setmanes al mercat laboral

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) ha iniciat la campanya de col·legiació a les infermeres que s’han graduat aquest curs 2021-2022. Es preveu que durant les properes setmanes es donin d’alta al COIB 1.400 infermeres [1], que s’incorporaran al mercat laboral.

Enguany, les infermeres de Barcelona que s’acaben de graduar poden fer aquest tràmit telemàticament o bé de manera presencial a la seu del COIB, al carrer Pujades 350, de Barcelona, i també a Vic (Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya), Manresa (Facultat de Ciències de la Salut de Manresa, de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya), Terrassa (Escola Universitària d’Infermeria de Terrassa) i Mataró (Escola Superior de Ciències de la Salut, Tecnocampus).

Al servei de les infermeres

La col·legiació garanteix a la ciutadania que les infermeres estan habilitades per exercir i, a més, ofereix als professionals una cobertura de responsabilitat civil davant de possibles denúncies per negligència o mala praxi i també els dona suport legal davant d’agressions en el seu entorn laboral.

La llei obliga les infermeres a col·legiar-se per poder exercir la professió infermera en qualsevol dels seus àmbits de competència.

El Col·legi també vetlla pel desenvolupament professional de les infermeres i per millorar l’exercici i la pràctica professional, posant en valor i legitimant les seves competències. També impulsa l’autoregulació dels processos que afecten les pràctiques assistencials, i l’autonomia professional. A més, ofereix un programa formatiu extens; la realització d’assessories de caire professional i jurídic; l’establiment de plataformes de debat, reflexió i divulgació sobre la professió, des dels seus diversos grups i comissions, i la representació i la defensa dels interessos de la professió davant de les institucions públiques i de la ciutadania.

Cada any es col·legien al COIB unes 2.500 infermeres –més de la meitat de les quals ho fa durant els mesos de juny i juliol– i se’n donen de baixa –en la major part de casos, per jubilació–, unes 1.300. Cal tenir en compte que, a diferència d’altres col·legis professionals, el COIB permet que les infermeres jubilades puguin seguir estant donades d’alta com a no exercents, sense pagar quota.

Atur inexistent

La taxa d’atur entre les infermeres és pràcticament inexistent i hi ha centres que tenen dificultats per poder cobrir totes les places que ofereixen per treballar com a infermera, especialment fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquesta situació s’ha agreujat arran de la pandèmia.

Paral·lelament, el nombre de places que ofereixen les universitats per estudiar Infermeria és inferior a la demanda. Gairebé una de cada quatre persones que vol estudiar aquest grau no pot accedir als estudis per manca de places.

Per tal de pal·liar aquest dèficit de professionals, el Departament de Salut i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya han augmentat en 561 places l’oferta per estudiar Infermeria el proper curs a les universitats catalanes, un anunci que ha estat molt ben acollit pel COIB i per la resta de col·legis i associacions d’infermeria Catalunya. Tot i així, aquest augment no es farà efectiu fins d’aquí a quatre anys, quan es graduïn les persones que començaran a estudiar la carrera la propera tardor. També cal tenir en compte que el 13 % dels estudiants que comencen Infermeria no acaben aquests estudis.

Catalunya té divuit escoles i facultats d’infermeria. Nou d’aquests centres són d’universitats públiques (Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Lleida, Universitat Rovira i Virgili i Universitat de Girona), quatre corresponen a universitats privades (Universitat Internacional de Catalunya, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i Blanquerna - Universitat Ramon Llull) i els cinc restants són privats adscrits a universitats públiques.

[1] Fem servir el terme infermera per referir-nos als professionals d’ambdós sexes que exerceixen la professió, seguint les recomanacions del Consell Internacional d'Infermeres (CII)