14 de març de 2023

El centre hospitalari, juntament amb el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona i l’associació cultural Cabezas Parlantes, presenten el projecte ‘Infermeres parlants’, que fa visible la realitat de la professió

Cinc monòlegs audiovisuals protagonitzats per actrius i actors recullen experiències d’infermeres de l’hospital Clínic Barcelona

Cinc monòlegs en format audiovisual, protagonitzats per actrius i actors, recullen experiències d’infermeres de l’hospital Clínic Barcelona. Es tracta del projecte ‘Infermeres Parlants’, una iniciativa que transforma el teatre en una eina per fer visible la realitat de la professió infermera. El projecte, que s’ha presentat avui en roda de premsa, està realitzat per l’hospital Clínic Barcelona, el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) i l’associació cultural Cabezas Parlantes.

Els cinc vídeos tracten sobre oncologia, estomateràpia, obstetrícia, recerca i hospitalització a domicili, i contenen temes variats com ara la mort digna, l’amor per la professió infermera, la maternitat, l’educació per a la salut i els recursos professionals i emocionals que fan servir les infermeres per atendre les persones.

Els cinc monòlegs –tres en català i dos en castellà– han estat escrits per les dramaturgues Laura Freijo Justo i Yolanda Dorado. Cadascun dels cinc vídeos s’anirà publicant periòdicament, fins al Dia Internacional de les Infermeres, el 12 de maig. Es difondran a través de les xarxes socials de Cabezas Parlantes, l’hospital Clínic Barcelona i el COIB.

Infermeres Parlants és el primer cicle de monòlegs de la branca social de Cabezas Parlantes “Esculpim la teva història: tu poses la veu, nosaltres la història”, que pretén fer visible les narratives dels col·lectius que pateixen incomprensió, estereotipació o invisibilització. La ideòloga del projecte i directora de Cabezas Parlantes, Nuria Benet, afirma que, des del món de la cultura, “hem d’esborrar límits, baixar-nos de la torre de marfil i concebre idees i projectes que creïn ponts entre nosaltres i la societat.” Benet afegeix que, a través dels monòlegs, “volem explicar històries pertinents que, a través de l’emoció i de manera subliminal, contribueixin a modificar l’interès col·lectiu.”

La directora infermera de l’hospital Clínic Barcelona, Gemma Martínez, explica que en el projecte va veure la oportunitat d’apropar la professió a la ciutadania d’una forma molt professional, però alhora propera, i per això va decidir impulsar-lo. “Les infermeres som grans professionals, moltes vegades amb formació avançada i especialitzada, per la qual cosa mereixem ser reconegudes com a tal, tant a nivell professional i laboral com social”, assegura.

La presidenta del COIB, Paola Galbany, afegeix que Infermeres Parlants és un projecte que “permet fer visibles diverses facetes d’una professió que, tot i que està present en la vida de les persones des del naixement fins a la mort, segueix sent molt desconeguda, i ho fa a través d’un format innovador, que aposta per l’emotivitat"

Les dates de publicació dels vídeos són les següents:

• Dijous 16/03 – Vídeo 1 - Sentir el batec (llevadora)
  • Dimarts 28/03 – Vídeo 2 - La bolsa (infermer estomaterapeuta)
  • Dimarts 11/04 – Vídeo 3 - Sempre hi ha una companya (hospitalització a domicili)
  • Dimarts 25/04 – Vídeo 4 - Okinawa (oncologia)
  • Dimarts 09/05 – Vídeo 5 - La Garota (investigadora)