24 de febrer de 2023

La mostra 'Infermeres en la memòria: la força invisible d’una professió' s’inaugura el proper 28 de febrer i es podrà visitar fins l’11 d’abril al vestíbul de l’Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa

L’exposició sobre el paper de les infermeres al llarg de la història arriba a Manresa

El vestíbul de la planta 0 de l’Hospital de Sant Joan de Déu de Manresa acollirà entre els dies 28 de febrer i 11 d’abril l’exposició “Infermeres en la memòria: la força invisible d’una professió”. L’arribada a Manresa d’aquesta mostra és resultat de la col·laboració entre els estudis d’Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa i la Fundació Althaia. L’exposició repassa la història de la infermeria des del segle XII fins a la creació de la diplomatura universitària l’any 1977. La inauguració oficial de l’exposició es farà el dia 28, a les 16 h.

Organitzada per la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa i Althaia, Xarxa Assistencial Universitària de Manresa, i l’associació Febe d’Història de la Infermeria, amb la col·laboració del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) i el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), l’exposició reivindica el patrimoni tècnic, històric i artístic, tant material com immaterial de les infermeres mitjançant documents textuals i iconogràfics i amb objectes que han format part de la pràctica professional de les infermeres al llarg de la història.

Formada per panells il·lustrats, vitrines i maniquins amb uniformes, la mostra fa un recorregut per l’evolució històrica de la infermeria des de l’època medieval, posant èmfasi en el paper de la professió en les dues guerres mundials i la Guerra Civil espanyola. L’exposició també mostra el progrés dels estudis i les escoles d’infermeria fins a la creació dels estudis universitaris durant la segona meitat dels anys 70.

A la demarcació de Barcelona, l'exposició itinerant es va poder veure a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona, al Campus Clínic, del 12 de maig al 30 de juny del 2022, de l’1 de setembre al 2 d’octubre, al Recinte Modernista de Sant Pau i al Campus Universitari Mar del 5 d'octubre al 2 de novembre. La primera vegada que es va muntar l'exposició va ser l'any 2018 a Palma, coincidint amb el Congrés Internacional d'Història de la Infermeria. El contingut de l'exposició s'adapta a la realitat de la professió de cada espai on es pot veure.