La corporació considera insuficient l’anunci del Departament de Salut de contractar només 21 noves infermeres en el seu Pla de suport a l’atenció primària.

El COIB demana augmentar significativament el nombre d'infermeres a l'atenció primària

La vocalia d'Infermeria Familiar i Comunitària del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) considera insuficient el Pla de suport a l’atenció primària que ha anunciat aquesta setmana al Parlament de Catalunya la consellera de Salut, Alba Vergés. Aquest Pla, dotat amb 4,5 milions d’euros, contempla augmentar el nombre de professionals, sobretot a les zones de la costa i als equips que atenen més persones que viuen en residències geriàtriques. En concret, contempla contractar 436 nous professionals, dels quals 198 són metges de família i només 21 són infermeres.

La vocal d'Infermeria Familiar i Comunitària del COIB, Lorena Villa, creu que aquest augment és «insuficient i alarmant» i demana «revisar profundament el model d’atenció primària i dotar-lo dels recursos humans i materials adients».

L'atenció primària de salut és el nivell assistencial més proper a les persones, les famílies i les comunitats. Per aquest motiu, és l’àmbit que està millor preparat per fer tasques de prevenció, de detecció i de seguiment dels problemes de salut de les persones i, per tant, és un servei essencial per abordar totes les fases de la pandèmia de la COVID-19. No obstant això, l’Administració no ha tingut prou en compte l'atenció primària en la gestió d’aquesta situació.

La crisi actual ha posat en evidència davant la ciutadania les fortaleses de l'atenció primària i dels seus professionals, però també ha demostrat les debilitats i les mancances del sistema de salut, que fa molts anys que arrossega un baix reconeixement i una falta de visibilitat del primer nivell assistencial, un finançament insuficient, una baixa dotació d'infermeres i d’altres professionals, unes condicions laborals precàries i una manca de recursos estructurals i materials.

Aquesta falta crònica de recursos ha comportat un nivell molt elevat d'esgotament físic i mental entre les infermeres que treballen a l’atenció primària, a causa de les condicions d'estrès i de sobrecàrrega a què s'han vist exposades.

Per poder afrontar de manera satisfactòria el procés de desescalada en què ens trobem, és imprescindible que l’atenció primària de salut assoleixi el nivell de finançament que recomana la primera autoritat sanitària internacional i dotar els centres dels professionals i els recursos materials necessaris. L’Organització Mundial de la Salut recomana que el pressupost total de l’atenció primària representi almenys un 25 % del total que es dedica a salut, i a Catalunya amb prou feines suposa el 14 %.

Fotografia: Banc d'Imatges Infermeres. Ariadna Creus i Àngel García.