20 de setembre de 2013

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) ha acusat al Govern central de “posar en joc” la salut de les persones amb malaltia greu, amb la mesura imposada pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, de cobrar un 10% del preu d’una cinquantena de medicaments que es dispensen a serveis de farmàcia.

La directora de Programes del COIB, Núria Cuxart, ha assegurat avui que amb aquesta mesura, el departament dirigit per Ana Mato “incrementa l’escala de perjudicis cap a persones que necessitem aquests tractaments per combatre el curs de la seva malaltia”, vcom és el cas del càncer, l’hepatitis o l’esclerosis múltiple.

A aquest nou copagament se li suma l’increment en el cost de medicaments que aquestes persones malaltes ja consumeixen i la despesa total que han d’assumir per costejar d’altres fàrmacs que necessiten i que recentment s’han eliminat del catàleg del Sistema Nacional de la Salut. De fet, en alguns casos, el preu d’aquests medicaments s’ha arribat a triplicar.

El COIB ja va avsiar fa més d’un any, en un informe d’anàlisi sobre el real decret llei 16/2012, de 20 d’abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions que aquest tipus de mesures “acabarien gravant no sobre qui més té, sinó sobre qui més necessita”, en aquest cas persones malaltes, algunes grans o amb dificultats econòmiques.

Per a la corporació professional, aquesta decisió del Govern central, que ahir va sortir publicada al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), és “absolutament injustificada, ja que clarament té un objectiu recaptatori”. “En cap cas es pot al·legar, com s’ha fet en d’altres ocasions, que es persegueix fer un ús més racional en el consum de medicaments”, segons Cuxart.

Cal contrarestar la mesura per totes les vies possibles

El Col·legi també ha criticat l’actitud del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, doncs “opta, una vegada més, per actuar d’esquenes als professionals i no pactar, prèviament les mesures que imposa amb els sistema de salut autonòmics”, ha assegurat Núria Cuxart.

Davant de les declaracions del conseller de Salut, Boi Ruiz, que avui s’ha mostrat en desacord amb aquesta la mesura, el COIB emplaça al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya a “contrarestar urgentment i per totes les vies possibles” la decisió de l’Executiu central, ja que crea “un greu perjudici per a les persones malaltes”, segons Cuxart.

El COIB considera “imprescindible” tenir en compte la veu dels usuaris i també comptar amb l’experiència de les infermeres i infermers a l’hora de repensar el model de salut per fer-lo més eficient i garantir-ne la seva sostenibilitat i d’aplicar mesures com aquestes.