19 de desembre de 2012
    El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona ha creat un registre per aquelles infermeres i infermers que vulguin objectar davant de les mesures adoptades pel Govern central en el Real Decret de Llei 16/2012, de 20 abril, i en el Real Decret 1192/2012, de 3 d’agost, en vigor des del passat mes de setembre, i que suposa una reforma en la cobertura del sistema de salut.

L’objectiu d’aquest registre és integrar tots aquelles infermeres i infermers que decideixin objectar d’aquestes normes en la seva pràctica professional per poder-los donar un assessorament adequat i personalitzat i poder, així, defensar els seus interessos.

El COIB ja va elaborar, en el seu moment, un document que analitza aquest reial decret i l’impacte d’aquestes reformes. En l’informe, la corporació ja alertava que la reforma, que va entrar en vigor el passat setembre, representa l’abandonament de la universalitat en l’atenció sanitària i que deixa sense cobertura sanitària a amplis sectors, no només immigrants sense papers.

Aquesta norma contravé tots els codis ètics vigents en infermeria i posa en conflicte la vessant laboral i professional de les infermeres, doncs el sistema considera que determinades persones no tenen accés a l’atenció, però, en canvi, en l’exercici del seu deure, els professionals han d’atendre a tot aquell que ho necessiti.

La corporació recorda que les decisions ètiques sobre l’exercici corresponen a cada professional, però, en tot moment, oferirà la informació perquè les infermeres estiguin suficientment documentades, ja que la manca de precedents fa que no estiguin clares les conseqüències jurídiques que podria comportar l’incompliment de la normativa.

Confidencialitat de les dades

En compliment d’aquesta normativa, el registre s’ha donat d’alta a l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, amb un nivell de seguretat alt, ja que les dades que contindrà són considerades com a informació especialment protegida. En tot moment, el COIB garanteix que s’apliquen totes les mesures tècniques i organitzatives necessàries per assegurar la confidencialitat, el secret i la seguretat de les dades.

Les infermeres que s’inscriguin en aquest registre podran exercir els seus drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició, d’acord amb la normativa en matèria de protecció de dades.

Document d’anàlisi del COIB

Abans d’inscriure’s en aquest registre, preguem que us llegiu el document elaborat pel COIB sobre l’anàlisi del Real Decret 16/2012, de 20 abril, sobre les mesures urgents per garantir la sostenibilitat del sistema de salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions.

Les infermeres interessades podeu entrar a formar part en aquest registre:
    • Presencialment a la seu COIB, en horari de 10 a 14 hores i de dilluns a divendres, i aportant el DNI i la carta d’adhesió firmada i emplenada.
    • Enviant la següent informació per correu postal al COIB, a l’atenció de Conxi Lerma (Departament de Registres). En aquest cas, el COIB realitzarà una trucada de confirmació una vegada rebuda la documentació:
    Si teniu qualsevol dubte sobre la documentació a aportar, us podeu posar en contacte amb l’Àrea d’Atenció Col·legial del COIB, trucant al telèfon gratuït d’atenció col·legial, el 900 705 705.

El Col·legi també posa a la vostra disposició les assessories jurídiques i professionals, així com el servei de consultes de la Comissió Deontològica. Podeu adreçar-vos al telèfon 900 705 705 o a través del correu electrònic info@coib.cat