3 de desembre de 2018

Aquest gran projecte documental recollirà més de 3 mil imatges d’accés lliure per explicar la feina real de les infermeres i infermers catalans. Quan estigui complert oferirà una de les col·leccions més grans de fotografies sobre temes de salut en obert.

Neix el 1er Banc d’Imatges Infermeres per trencar amb els estereotips professionals i de gènere de les infermeres

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) ha presentat avui el Banc d’Imatges Infermeres (BII), el primer banc d’imatges d’accés lliure que reflecteix la feina real de les infermeres i infermers, mostrant-los en el seu rol autònom com a professionals clau del sistema de salut.

Amb una producció de tres anys de durada, el BII es convertirà així en la col·lecció fotogràfica de salut i d’accés lliure més gran, amb 3.200 imatges realitzades pels fotoperiodistes Àngel García i Ariadna Creus a diferents centres de salut, hospitals i institucions de salut en els que les infermeres exerceixen la seva pràctica.

En el projecte ja hi col·laboren l’Institut Català de la Salut (ICS), l’Hospital Universitari Clínic de Barcelona, l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, l’Hospital de Mollet, l’Hospital de Sabadell-Parc Taulí, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), el Centre d’Atenció Primària CIS Cotxeres i el Consorci Castelldefels Agents de Salut (CASAP). Està previst que en les properes fases d’ampliació del Banc s’hi involucrin els principals equipaments i institucions de l’àmbit de la salut que es troben a la demarcació de Barcelona i hi participin la resta d’àmbits on hi trobem infermeres.

La professió infermera ha patit i segueix patint d’estereotips que són molt lesius per a la professió i que no responen a la realitat. Molts cops s’utilitza o es representa una imatge d’una professió que exerceix supeditada a d’altres professionals de la salut, totalment feminitzada, sense unes competències pròpies, amb rols híper-sexualitzats o identificant-la amb elements ben llunyans de la realitat, com ara còfies o minifaldilles.
Hem volgut adoptar una actitud proactiva davant del problema de la representació de les infermeres. Entenent que com agent implicat estem tan obligats com la resta a proveir solucions que facin més fàcil difondre tot allò que les infermeres aportem a la societat», afirma Albert Tort, president del Col·legi.

La gran evolució que ha viscut aquesta professió en termes de desenvolupament professional, acadèmic i científic en les últimes dècades sovint no es veu reflectida en un canvi en la imatge de les infermeres i infermers com a professionals autònoms. Aquesta situació invisibilitza l’essència de la professió i trasllada a la societat una imatge imprecisa i confosa que fa difícil conèixer els beneficis de l’atenció infermera en tota la seva amplitud.

El problema de representació de la professió infermera és present de forma transversal en diferents nivells i suports: l’editorial, la comunicació, la publicitat, la música, els mitjans de comunicació o la ficció televisiva i cinematogràfica, entre d’altres.

Amb l’objectiu de mostrar la professió infermera tal com és i canviar la manera com se la sol representar, el BII mostrarà fotografia documental per fer evident el cuidar com aportació principal de les infermeres cap als usuaris, recollir l’exercici de la professió en tota la seva heterogeneïtat i mostrar els professionals amb realisme d’una manera pròxima al nostre context sociocultural.

El BII documenta la labor professional de les infermeres i infermers en l’atenció primària i comunitària, l’atenció hospitalària, l’atenció sociosanitària, als serveis d’urgències i emergències, als serveis de prevenció i vigilància de la salut en empreses i institucions, a institucions penitenciàries, en l’àmbit escolar o en cooperació, entre d’altres.

El Banc d’Imatges Infermeres és ja una realitat gràcies a la col·laboració i participació de centenars d’infermeres i infermeres i de les direccions infermeres de les institucions participants i també dels usuaris i les seves famílies. En total hi ha participat més de 600 persones.

Com accedir al BII: