18 d’abril de 2012

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) considera que el nou model de copagament farmacèutic anunciat avui per la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, Anna Mato, pot augmentar la fragilitat de les persones que pateixen malalties cròniques. La corporació professional defensa que aquestes persones amb una especial vulnerabilitat puguin accedir als medicaments sense cap mena de cost.
    La vicepresidenta del COIB, Glòria Jodar ha dit que “aquest col·lectiu ha de poder tenir accés a la medicació sense cap mena de cost, ja que el fet que no prengui un determinat medicament, a la llarga comportarà una major despesa per part del sistema de salut”.
    A més, ha recordat que les persones amb malalties cròniques, que en molts casos són pensionistes, presenten d’altres riscos i dependències associades amb la seva situació de salut o l’edat, com la solitud i la necessitat de suport davant de la manca d’autonomia.
    El COIB veu també “preocupant” incrementar la participació en el cost del medicament per part d’algunes persones que estan en exercici actiu, ja que, en molts casos, amb un únic salari, que sovint s’ha reduït en els darrers mesos, sostenen a tots els membres d’una sola família, alguns en situació d’atur.
    La corporació professional creu que el nou model de copagament farmacèutic no ajudarà a combatre el consum excessiu de medicaments. “Les infermeres apostem per afavorir mesures de desmedicalització afavorint la presa de decisions basades en l’evidència científica i mesures de promoció i educació per a la salut”, segons Jodar.
    La prescripció no sempre va vinculada als medicaments. Els fàrmacs s’han d’oferir quan realment són necessaris i en les dosis exactes, és a dir quan realment són eficaços i tenen un alt valor terapèutic. En aquest sentit, queda encara camí per recòrrer, que a més suposaria un gran estalvi”, ha afegit.

Doble càstig per a Catalunya

El COIB ha demanat al conseller de Salut, Boi Ruiz, que retiri el cobrament de l’euro per recepta i ha assegurat que a Catalunya no es poden seguir afegint noves mesures sense tenir en compte els esforços que s’han fet per part del sistema de salut. “A Catalunya ja fa
    dos anys que s’estan prenent mesures de redistribució, reforma i modernització i no podem imposar mesures sobre mesures
    ”, ha explicat Jodar.
    A Catalunya ja s’ha aplicat la prescripció de medicaments genèrics, l’ús de la recepta electònica, la història clínica compartida, que evita la duplicitat de medicaments i la integració de guies úniques de prescripció.La corporació professional veu “imprescindible” tenir en compte la veu i l’experiència dels professionals abans d’aplicar mesures com les presentades avui per la ministra de Sanitat.