La corporació posa a disposició de la ciutadania recomanacions per protegir-se correctament de la Covid-19, recomana el rentat de mans abans que l’ús de guants i apel·la al compromís col·lectiu i individual per evitar el contagi.

El COIB adverteix a la població del risc de propagació del coronavirus per un mal ús de les mascaretes i els guants

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) adverteix que la mala utilització de les mascaretes quirúrgiques i dels guants suposa un risc de propagació del virus de la Covid-19 i dona recomanacions per a un ús correcte d’aquest material.

Davant la l’anunci que ha fet el Govern de Catalunya de posar a disposició de la ciutadania mascaretes quirúrgiques com a mesura per evitar la propagació del coronavirus i la recomanació d’utilitzar-les en espais públics, el COIB considera necessari conscienciar la població sobre l’ús adequat d’aquest material.

L’ús inadequat de les màscares pot tenir un efecte contrari al que es busca i, a més, pot donar una falsa sensació de seguretat. Els errors més comuns que s’observen són una mala col·locació d’aquests protectors, de manera que es deixa el nas o la boca descoberts. També és freqüent veure persones amb la mascareta col·locada al front, sota la barbeta o al clatell mentre parlen o mengen i que després la tornen a fer servir. També és habitual tocar la superfície de la mascareta amb les mans, deixar-la a qualsevol lloc de casa després de fer-la servir, o posar-se-la a l’inrevés.

El COIB també alerta dels missatges que circulen per Whatsapp i per altres xarxes socials que afirmen que les màscares són reversibles o que l’ús de dues mascaretes quirúrgiques alhora augmenta la seva eficàcia. Aquestes recomanacions són totalment falses.

Els guants donen una falsa sensació de protecció

La corporació també mostra la seva preocupació pel mal ús dels guants que s’observa entre la població general. La utilització d’aquest material pot donar lloc a una falsa sensació de protecció i seguretat. L’ús de guants durant molt de temps pot fer que s’embrutin i que es puguin contaminar amb el virus, que pot anar a parar a les vies respiratòries si ens toquem la cara. A més, cal saber com treure’s correctament els guants per evitar contaminar la pell i rentar-se molt bé les mans abans i després de fer-los servir.

El COIB recomana mantenir una higiene de mans correcta abans que la utilització de guants, que es poden contaminar fàcilment. Sí que resulta convenient utilitzar guants d’un sol ús en comerços i botigues d'alimentació per triar fruites i verdures, com sempre s'hauria de fer.

Mesures eficaces per evitar el contagi

Les mesures més eficaces per evitar contagis segueixen sent quedar-se a casa, rentar-se les mans freqüentment, cobrir-se la boca i el nas amb un mocador d’un sol ús o amb el colze quan es tus o s’esternuda, evitar tocar-se la cara, el nas i els ulls amb les mans i mantenir una distància de seguretat de més d’un metre i mig amb altres persones.

Recomanacions per utilitzar correctament la mascareta

• Neteja’t les mans amb aigua i sabó o bé amb un desinfectant a base d'alcohol abans de posar-te la mascareta quirúrgica.
  • Posa’t la part acolorida (normalment blava o verda) cap a l'exterior i la blanca cap a l'interior.
  • Ajusta't bé la mascareta. Cobreix-te la boca, el nas i la barbeta, evitant que quedi espai entre la cara i el teixit.
  • Lliga’t bé les cintes o col·loca’t bé les gomes darrere de les orelles.
  • Ajusta’t la banda metàl·lica al nas.
  • Ajusta’t la part inferior, de manera que es cobreixi bé la barbeta.
  • No et toquis la mascareta mentre la portis posada. Si ho has de fer, renta't les mans abans i després.
  • Canvia’t la mascareta quan estigui humida o en mal estat.
  • Abans de treure-te-la, renta't les mans.
  • Quan te la treguis, deslliga amb cura les tires de subjecció o treu-te les gomes. No toquis la part davantera de la mascareta. Llença-la en una bossa d’escombraries i, després, torna’t a rentar les mans amb aigua i sabó o amb un desinfectant a base d’aigua i sabó.
  • En condicions normals, no la reutilitzis.

Si tens qualsevol dubte, consulta el canal oficial d’informació a la ciutadania sobre el coronavirus del Departament de Salut i del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona.