2 de desembre de 2016

Rosamaria Alberdi Castell (Barcelona, 1951) ha estat investida amb el títol de Doctora honoris causa en una cerimònia realitzada en el Paranimf de la Universidad de Murcia. Alberdi és ja la primera infermera espanyola que obté aquest màxim guardó universitari a Espanya.

Rosamaria Alberdi Castell ha estat investida avui, divendres 2 de desembre, amb el títol de Doctora honoris causa en una cerimònia realitzada en el Paranimf de la Universidad de Murcia. Rosamaria Alberdi (Barcelona, 1951), infermera i professora de la Universitat dels Illes Balears, és ja la primera infermera espanyola que obté aquest màxim guardó universitari a Espanya.

La Doctora Maria Pilar Almansa, padrina de l'acte, ha expressat en el discurs d'elogi -Laudatio- que amb el guardó, "es reconeix el treball d’una de les infermeres que van liderar els canvis que van donar als estudis d'Infermeria el nivell universitari i que van impulsar un desenvolupament de la professió infermera sense precedents al nostre país.” Un reconeixement amb el qual "es fa justícia i se situa a les infermeres en condicions d'igualtat respecte  les altres professions ", va afirmar Almansa.

La professora Alberdi va rebre el doctorat amb "gran alegria i responsabilitat", assenyalant que acceptava tal honor com un "homenatge que es fa a totes les infermeres que avancem fins aquí, agafades de la mà," pel reconeixement professional. "Les infermeres mai hem volgut cap tracte de privilegi, ni en l'època de la nostra primera trobada amb la universitat, ni ara. Només volíem, seguim volent i voldrem poder arribar a on ens correspongui, pels nostres mèrits i amb igualtat d'oportunitats. Amb aquest doctorat el conjunt de la professió infermera arriba al final d'un camí de normalització que es va emprendre fa quaranta anys i - alhora- la constatació que aconseguir el futur de tots passa indispensablement per convertir-lo en el present d'algú ", va dir.

Rosamaría Alberdi, primera infermera espanyola guardonada amb el títol de Doctora honoris causaRosamaria Alberdi va realitzar especial èmfasi en les infermeres del futur, el compromís per ser les professionals de la salut que la societat necessita i el compromís amb mirar més enllà de l'entorn immediat: en els "nous àmbits de tancament i marginació", com és el drama dels refugiats, anteposant sempre "les paraules essencials: consciència, cura i protecció".

El Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), el Col·legi Oficial d'Infermeria de les Illes Balears (COIBA) i el Colegio Oficial de Enfermeria de la Región de Murcia (COEMUR) manifesten el seu orgull per aquest guardó a Alberdi, col·legiada a Barcelona i Balears, que suposa també un important reconeixement per a tota la Infermeria. Gairebé 40 anys després que comencessin a Espanya els estudis universitaris d'Infermeria, finalment una infermera obté aquest guardó, incorporant-se a la llarga llista de científics, investigadors, pensadors o artistes de prestigi distingits amb el doctorat honoris causa.

Sobre Rosamaria Alberdi

Rosamaria Alberdi es diplomada en Infermeria i llicenciada en Psicologia. També és màster per les universitats d’Antioquia, Medellín, Barcelona i la de les Illes Balears. En aquesta última és professora titular d’ètica i administració de serveis des de l’any 2000. També és consellera en el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC).

Ha dedicat casi tota la seva vida professional a la docència, feina que ha exercit en les escoles d'infermeria de la Universitat de Barcelona, la Universidad Autónoma de Madrid, l’UNED, la Universidad de Sevilla i la Universitat de les Illes Balears, on exerceix actualment.

Durant 9 anys (2003-2012) es va dedicar activament a la política, sense abandonar la docència, ocupant càrrecs com a consellera en el Consell de Mallorca i diputada en el Parlament de les Illes Balears, on va exercir com a Presidenta de la Comissió de Salut, seguint sempre vinculada a la docència universitària i a la professió infermera.

Les seves principals línies d'investigació són el desenvolupament de la professió infermera , l'ètica de la cura, el gènere i la competència política professional. És membre del Grupo de Investigación Crítica en Salud (GICS) integrat a l’Institut Universitari d'Investigació en Ciències de la Salut (IUNICS).

Entre altres guardons ha rebut el Premi “A Prop Teu” del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, i el reconeixement a la “Trajectòria professional” de la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears. Al 2013 va ser nombrada “Académica de Honor” per l’Academia de Ciencias de la Enfermería de Vizcaya.