25 de novembre de 2019

Més de 500 infermeres i infermers vinculats a la recerca en cures de més de 14 països han visitat el XXIII Encuentro Internacional de Investigación en Cuidados, organitzat per la Unidad de Investigación en Cuidados de Salud del Instituto de Salud Carlos III (Investén-isciii), l’Escola d’Infermeria de la Universitat de Barcelona i el COIB. Del 20 al 22 de novembre a Barcelona s’han presentat resultats de gairebé 40 treballs de recerca i les investigacions en cures més innovadores a nivell internacional en aquest fòrum de difusió i debat, on s’han abordat temes clau de les cures com la seva avaluació, la interoperabilitat de les dades de salut i la divulgació.

Finalitza la trobada internacional d’investigació en cures Investén a Barcelona

El primer dia del congrés, dimecres 20 de novembre, es van desenvolupar vuit tallers amb la participació de gairebé 200 persones i en els quals es van abordar diferents aspectes de la metodologia de la recerca. En la conferència inaugural, la Dra. Patrícia A. Patrician, professora de la Facultat d'Infermeria de la Universitat d'Alabama a Birmingan, va aprofundir en la necessitat d'avaluar la labor infermera mitjançant indicadors robustos de cures.

Finalitza la trobada internacional d’investigació en cures Investén a Barcelona

L'exposició de les recerques es va iniciar a mitja tarda, amb les quatre primeres taules de comunicacions que van abordar temes relacionats amb: la promoció de la salut— amb un simposi sobre tecnologia aplicada a la salut que va impartir Infermera virtual, l'envelliment, el càncer, les cures pal·liatives, la cronicitat, la gestió i altres temes relacionats amb la professió. L’Àrea de recerca del COIB va presentar l'impacte bibliomètric de les ajudes a la recerca que realitza el COIB juntament amb la Fundació Infermera i Societat. Els assistents també van poder conèixer l'Hospital de Sant Pau i l'Edifici Històric de la Universitat de Barcelona.

La sessió plenària que va obrir la jornada de dijous 21 de novembre va tractar l'opinió d'experts sobre la normalització terminològica i la interoperatibilitat de les dades en cures. La primera pausa del matí va facilitar la visita a l'exhibició dels 132 pòsters que es van presentar, entre els quals hi ha el de la directora del Centre d’Innovació i Desenvolupament Infermer (IDIC), Sol Muñoz, sobre l’aplicació clínica del model del benestar. Durant el dia també es van exposar gairebé 400 comunicacions en 24 taules en què es van tractar temes mostrant recerques sobre les cures maternoinfantils, la pràctica clínica basada en l'evidència o la salut mental –com ara l’exposició de l’estudi sobre l’estat de salut de les infermeres i els infermers a Catalunya realitzat conjuntament pel Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya i la Fundació Galatea— el dolor i els problemes de gènere i salut.

Finalitza la trobada internacional d’investigació en cures Investén a Barcelona

De manera paral·lela es va realitzar una oferta formativa sobre aspectes relacionats amb la recerca i la pràctica clínica com els simposis sobre “Instruments de resultats de salut basats en el pacient en cures pal·liatives”, i tres sessions exprés sobre la història de la infermeria, la campanya del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya Catalan Nursing Now i “Consulta pels racons de salut”.

Divendres 22, l’últim dia de la trobada internacional, es va iniciar amb 4 taules de comunicacions i es va celebrar la I Jornada Internacional de Doctorands. La sessió plenària de clausura va buscar sensibilitzar sobre la necessitat de buscar nous models de divulgació científica que aconsegueixin arribar a la població de manera efectiva. Per finalitzar l'esdeveniment, es va dur a terme el lliurament de premis en les diferents i es va premiar al tuitaire més actiu amb el hashtag #inves19, a la imatge més original realitzada al llarg de la trobada i als mitjans de comunicació i artistes que visibilitzen la professió infermera.

Cada dia, els visitants han pogut conèixer i consultar a la zona d’exposicions tots els tallers que es poden fer a 'la Salu', la bicicleta itinerant dissenyada especialment per al 10è aniversari d’Infermera virtual.

Finalitza la trobada internacional d’investigació en cures Investén a Barcelona

Finalment, es va presentar la seu oficial de la pròxima trobada Investén que se celebrarà a Pamplona l’any vinent.

Fotografies: Investén