2 de juny de 2013

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) veu una clara voluntat d’ingerència per part de l’Estat en l’autonomia dels professionals de la salut.

Així s’extreu d’una primera anàlisi –a falta del text definitiu- del text de l’Avantprojecte de llei de serveis i col·legis professionals presentat avui pel Govern central. Des del Col·legi d’Infermeres de Barcelona adverteixen que la millor manera d’oferir seguretat als usuaris és respectar l’autonomia dels col·legis per cohesionar els professionals i garantir el servei als ciutadans. El COIB també reclama als representants catalans a les Corts que defensin els interessos de les infermeres i dels usuaris i evitin la recentralització i les ingerències en l’autonomia professional en el procés d’elaboració de la futura Llei de serveis i col·legis professionals.

Des la corporació professional consideren que en l’actual context, en el qual els governs autonòmics tenen transferides de manera exclusiva les competències en salut des de 2001, no té sentit establir controls a nivell de l’estat que serien una passa enrere i duplicarien les funcions.

“Rebutgem qualsevol tipus de control que no sigui la consulta democràtica a les infermeres” ha assegurat el president del COIB, Albert Tort. Així mateix des del Col·legi d’Infermeres insisteixen en potenciar estructures d’abast estatal que serveixin com a coordinadores i dinamitzadores de la iniciativa de les corporacions d’àmbit autonòmic. Creuen a més, que aquestes últimes han de ser potenciades i enfortides. Veuen amb preocupació que es vulgui interferir o retallar el dret de les professions a l’autoregulació. Segons la directora de Programes del COIB, Núria Cuxart, la millor manera de garantir un bon servei al ciutadà és treballar la prevenció de la mala praxi des d’uns col·legis autònoms que ofereixin formació i espais per a la reflexió crítica i pel debat i la regulació de l’exercici professional des del si de la mateixa professió i des de la màxima proximitat. “Si les normes ens les marquen des de fora, no aconseguirem la necessària implicació i es treballarà per por a la represàlia i no per haver assumit la responsabilitat en la praxi” ha dit Cuxart.

Les infermeres de Barcelona consideren que l’autoregulació, poder determinar que és una bona praxi entre els propis professionals, és la millor garantia que es pot oferir als ciutadans. En aquest sentit, el COIB ha treballat intensament en processos d’autoregulació de la professió infermera com la regulació de la gestió de la demanda, el triatge o l’elaboració del nou Codi d’ètica Infermera de Catalunya, amb la participació de més de 3.000 professionals. El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) representa els interessos professionals de més de 38.000 facultatives. També vetlla per garantir l’accés dels ciutadans a unes cures infermeres de qualitat. És la corporació professional més nombrosa de la província de Catalunya.