16 de juliol de 2015
    JornadaGID15_noti.jpg
    Les infermeres i infermers han fet una passa més per avançar en la regulació de la gestió infermera de la demanda al treballar i consensuar el contingut del text que el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya presentarà en breu al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) a fi de ser publicat.

La jornada de consens sobre la gestió infermera de la demanda, realitzada a la seu del COIB el 9 de juliol, ha servit d’una banda per informar sobre el context actual i sobre com s’ha treballat –tant des del Consell com des del COIB- per definir aquest text, així com d’altres processos clau com ara la prescripció infermera. I d’altra, per debatre els punts inclosos en l’acord i que inclou aspectes com els principis rectors, la terminologia, els continguts de l’actuació infermera, els requeriments o els indicadors, entre d’altres.

L’acord, que ara entra en fase final de revisió amb les aportacions i suggeriments de les infermeres participants en la jornada, es presentarà sota el nom: “Acord del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, pel qual s’estableixen les condicions pel desenvolupament operatiu de qualsevol programa o servei de l’anomenada gestió infermera de la demanda”. Es preveu que es faci l’enviament al DOCG a finals de juliol.

Aquest procés d’autoregulació es va iniciar fa 3 anys amb una primera fase que va suposar la publicació al DOGC Núm. 6412 del 8 de juliol de 2013 de la RESOLUCIÓ per la qual es dóna publicitat a l’Acord del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya pel qual s’estableixen directrius per a l’exercici de les actuacions infermeres en l’anomenada gestió de la demanda.

D’aquesta manera es donava caràcter normatiu i quedava definit el concepte “gestió infermera de la demanda” (GID) així com altres conceptes relacionats de molta importància com els de “resolució”, com la infermera fa front a una situació de salut (real, potencial o de procés vital) i un llarg etcètera. En aquesta primera regulació va caler deixar ben assentades tot un seguit de definicions, premisses bàsiques, requisits generals, etc. necessaris per assegurar al màxim la bona marxa d’aquests programes i el que són els seus fonaments.

Aquesta segona volta de consens per definir l’operativa s’ha fet també en estreta col·laboració amb l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFICC) i un grup d’infermeres pertanyents a empreses sanitàries o a títol personal han estat treballant en el si del COIB i paral·lelament en el si del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, en la concreció d’aquesta pràctica fins a aconseguir l’esborrany de document que s’ha debatut en aquesta jornada.

Un exercici de responsabilitat de les infermeres i infermers de Catalunya

La jornada en la que hi ha participat un centenar d’infermeres i infermers, es va obrir amb les intervencions d’Albert Tort Sisó, president del COIB; Montserrat Teixidor, Degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya i Alba Brugués, presidenta de l’Aificc.

El president del COIB va destacar la importància de participar en els processos d’autoregulació de la professió infermera i la responsabilitat que comporta. “Nosaltres, les expertes en tenir cura de les persones i en promocionar la seva salut, hem de poder dir quina és la millor manera d’ordenar les coses que fem”, va explicar Albert Tort. La degana del Consell va recordar l’esforç del grup d’infermeres que han treballat per tirar endavant aquesta regulació i la importància de “comptar amb gent amb força i coratge i creativitat”. Alba Brugués, presidenta de l’Aificc, va destacar que la gestió infermera de la demanda “és una oportunitat única per conèixer la població assignada als centres d’atenció primària”.

Glòria Jodar, vicepresidenta del COIB, i Fina Araque, vicepresidenta de l’Aificc, van ser les encarregades de posar context a la situació, a l’històric i els eixos de treball per avançar en qüestions de pes per a la professió com ara la prescripció infermera. En aquest cas, es va destacar l’acord signat el passat 1 de juliol amb la Conselleria de Salut a fi de desenvolupar la normativa pel desplegament de la prescripció infermera a Catalunya.

La sessió de consens, liderada per la directora de programes del COIB, Núria Cuxart, va arrencar amb el recordatori per part de Cuxart de que la gestió infermera de la demanda no és una nova competència sinó una modalitat de servei i fent memòria de com ha estat el procés d’autorregulació d’aquesta qüestió, una de les poques que la professió infermera ha endegat a Catalunya junt amb el document de competències d’Infermeria del 2002 i el Codi d’Ètica de les infermeres i infermers de Catalunya el 2013.

Cuxart va destacar la necessitat de regular però també de normalitzar la gestió infermera de la demanda. Una regulació que posa també les bases fonamentals per a properes regulacions d’altres aspectes de la pràctica professional infermera.