17 d’octubre de 2013

Jornada de debat sobre la gestió infermera de la demandaLes infermeres de Barcelona ja han validat la regulació de la gestió infermera de la demanda en el que ha impulsat el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, conjuntament amb un grup d’infermeres expertes i societats científiques per arribar a un acord. Aquest camí s’emmarca en el procés d’autoregulació impulsat pel COIB que ja ha permès l’aprovació i publicació de la resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) que estableix les bases d’aquesta gestió.

En el marc d’una jornada oberta de debat sobre gestió infermera de la demanda, que es va celebrar el passat 7 d’octubre, les infermeres i els infermers assistents a la sessió van realitzar les seves aportacions a la resolució, publicada el passat 8 de juliol al DOGC.

L’any 2011 el COIB va crear un grup de treball amb representants de col·legis, societats científiques com l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària, empreses sanitàries i infermeres expertes en l’àmbit per treballar sobre la ordenació d’aquesta pràctica.

La proposta inicial es va sotmetre a les consideracions i aportacions d’infermeres de diversos àmbits que el passat 27 de febrer es van reunir en una jornada prèvia i paral·lelament es va consensuar en el si de la resta de col·legis catalans, fet que va permetre publicar finalment la resolució al DOGC.

A Catalunya les propostes que algunes organitzacions fan d’aquests programes “s’allunyaven bastant de la idea inicial de la gestió infermera de la demanda”, per la qual cosa, des del COIB, juntament amb les societats científiques i un grup d’infermeres expertes, “hem treballat a favor de l’acord”, i “posteriorment s’ha assolit un consens a tot Catalunya”, va assegurar la directora de Programes, Núria Cuxart, que va moderar la sessió de debat.

Per fer-ho possible s’ha treballat en base a un procés d’autoregulació professional, un camí “lent, però segur”, segons Cuxart, en el qual s’incentiva el debat sobre qüestions professionals en el si de tota la comunitat infermera, promovent la participació i les aportacions de cada professional. “Com a infermeres no podem obviar aquest dret i aquest deure. Si no ho fem, algú ho farà per nosaltres”, va ressaltar.

D’altra banda, la infermera Alba Brugués va destacar que en aquest primer acord, ja publicat al DOGC, es va aconseguir consensuar un únic terme per designar programes que duien noms diferents, com programa de patologia aguda o de demanda aguda. “Des que les infermeres som infermeres que fem gestió de la demanda”, va recordar.

Brugués, que va ressaltar que en tot el món hi ha publicacions i articles que expliquen abastament què suposa la gestió infermera de la demanda, va defensar liderar aquests programes. “Les infermeres tenim la competència, consta a la cartera de serveis, hi ha evidència científica i està reconegut a la Llei d’Ordenació de les Professions Sanitàries (LOPS)”.

Fixar criteris mínims a nivell organitzatiu

Alba Brugués i Núria Cuxart moderant el debatQuins són els aspectes organitzatius per desplegar els programes de gestió infrermera de la demanda? Cal que hi hagi una infermera referent o que hi estiguin totes implicades? Com derivem si cal fer-ho cap a un altre professional que està fora del centre? Com interfereix el paper de l’administratiu, que es qui rep en primer terme a l’usuari?

Aquestes van ser algunes de les qüestions que també es van debatre en la mateixa jornada, aspectes que s’hauran de treballar en una segona fase d’aquesta regulació, centrada en fixar els criteris mínims per desplegar els programes de gestió infermera de la demanda, a nivell organitzatiu.

Cuxart va explicar que, en aquest cas, el Col·legi, conjuntament amb la comunitat infermera, “establirà uns mínims i després cada organització sabrà com adaptar-ho a l’oferta de serveis dirigida a l’usuari”.

Aposta per assolir acords en qüestions professionals

Durant l’acte d’inauguració de la sessió de debat, la deganda del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, Montserrat Teixidor, va defensar l’aposta dels col·legis professionals per assolir acords en qüestions professionals conjuntament amb la comunitat infermera. “El consens professional és un passatge obligat en qualsevol societat democràtica”, va assegurar.

Teixidor va destacar que les infermeres i infermers “estem absolutament preparades per fer gestió de la demanda, doncs tenim competències clíniques i gestores pròpies”. Entre d’altres qüestions, la resolució publicada al DOGC estableix que que la gestió infermera de la demanda és la resposta que “dóna la infermera, des del seu àmbit competencial, a una persona que planteja una demanda relacionada amb la salut, la qual requereix una resolució immediata i preferent”.

En aquest sentit, el president del COIB, Albert Tort, va ressaltar els esforços de la corporació i del grup d’infermeres que inicialment hi ha treballat per assolir un acord en aquest àmbit, així com de les diverses societats científiques i professionals. "Donem valor a la pràctica infermera i, per aquest motiu, és essencial l'autoregulació professional. La jornada d’avui mostra el valor d’unir forces entre tota la professió per assolir aquest acord”, va apuntar.

D’altra banda, la presidenta de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya, Núria Forn, va defensar la necessitat d’assolir aquest acord entre la professió en benefici de les infermeres, però també dels usuaris. “Ha estat un treball comú, en el que han participat infermeres expertes, col·legis, societats cientíques”, va afegir.

Informacions relacionades:

Núria Cuxart: "Optar per l’autoregulació en qüestions professionals és un exercici de responsabilitat que ens dóna solidesa" (29 d’agost de 2013)

Llum verda a l’acord de la regulació de la gestió de la demanda a Catalunya (8 de juliol de 2013)

Les infermeres reben de bon grat l’acord per regular la gestió de la demanda (27 de febrer de 2013)