18 de febrer de 2021

Les infermeres del SISCAT acreditades per prescriure s’han d’adreçar al seu centre de treball per sol·licitar la targeta per emetre receptes electròniques

Les infermeres que treballen al sistema públic de salut de Catalunya (SISCAT) que ja estiguin acreditades per poder prescriure productes sanitaris i medicaments s’han de posar en contacte amb el seu centre de treball per poder sol·licitar la targeta digital que els permeti emetre receptes electròniques a través del sistema integrat de recepta electrònica (SIRE).

Els proveïdors del SISCAT estan signant contractes amb els col·legis oficials d’infermeres i infermers de la demarcació corresponent per tal de poder identificar les infermeres acreditades i, per delegació del col·legi professional, poder tramitar les sol·licituds de les targetes digitals que els permetran registrar les seves prescripcions al SIRE.

Fins ara, 42 proveïdors han signat el contracte amb el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB): Althaia - Xarxa Assistencial i Universitària de Manresa, Associació Centre d’Higiene Mental Les Corts, Associació de Salut Mental Horta Guinardó, Badalona Serveis Assistencials, Benito Menni CASM, CAPI Baix a Mar, Consorci Castelldefels Agents de Salut d’Atenció Primària (CASAP), Centre de Psicoteràpia de Barcelona, Associació Centre Higiene Mental Nou Barris, Centre Sanitari del Solsonès, Clínica Sant Antoni, Consorci d’Atenció Primària de Salut Barcelona Esquerra (CAPSBE), Consorci Sanitari del Maresme, Consorci Sanitari de Terrassa, Centre de Salut Mental Sant Andreu (Fundació Vidal i Barraquer), EAP Sardenya, EAP Sarrià, EBA Centelles, EBA Vallcarca, Equip d'Assistència Primària Vic SLP, Fundació ACE, Fundació Aspace Catalunya, Fundació Hospital Sant Joan de Déu Martorell, Fundació Orienta, Fundació Privada Hospital Asil de Granollers, Fundació Sanitària Sant Pere Claver, Fundació Sant Francesc d'Assís, Fundació Sociosanitària Santa Susanna, Hospital de Dia de Nou Barris, Hospital de Sant Celoni, Hospital Mare de Déu de la Mercè, Hospital Sagrat Cor de Martorell, Hospital Sant Joan de Déu, Fundació Assistencial Mútua de Terrassa, Institut Català d'Oncologia, Consorci Mar Parc de Salut de Barcelona, Parc Sanitari Pere Virgili, Parc Sanitari Sant Joan de Déu, Consorci Corporació Sanitària Parc Taulí, Prevenció Assistència i Seguiment (PAS), Projectes Sanitaris i Socials SAU (ABS La Roca) i Vallplasa Atenció Primària SLP.

L’acreditació, condició imprescindible

El Reial Decret 1302/2018 estableix com a requisit que les infermeres hagin de tenir un any d’experiència mínima per poder obtenir l’acreditació que els permeti prescriure productes sanitaris i medicaments no subjectes a prescripció mèdica. Si no el compleixen, poden fer un curs de formació.

Les infermeres que compleixen la condició per poder prescriure han de sol·licitar –si no ho han fet ja– el document d’acreditació al Departament de Salut, a través del Canal empresa o del portal de tràmits de la Generalitat, fent servir el navegador Internet Explorer.

Per poder obtenir la seva targeta digital, la infermera que treballa en un centre proveïdor del SISCAT haurà de seguir el circuit que la seva entitat hagi acordat, després de signar el contracte amb el col·legi corresponent.

L’entitat proveïdora del SISCAT gestiona sol·licita la targeta digital i les claus d’accés al col·legi professional corresponent.

Receptar no és el mateix que prescriure

La prescripció infermera no és una competència nova. Es tracta d’una activitat que forma part de la pràctica habitual de les infermeres, que inclou la indicació de productes, fàrmacs i consells de salut,  per tal de prevenir, gestionar i millorar problemes relacionats amb la salut de les persones.

La recepta electrònica permet fer constar al pla de medicació aquestes indicacions per a la seva dispensació a l’oficina de farmàcia, amb les dades de la infermera. La consellera del Consell de Col·legis Oficials d’Infermeres i Infermers de Catalunya, Glòria Jodar, destaca que “el Decret no ha fet més que emparar legalment una pràctica que és habitual.”

En aquests moments, les infermeres estan autoritzades per poder prescriure 4.710 productes sanitaris i 1.184 medicaments no subjectes a prescripció mèdica, alguns dels quals estan finançats. Des del Consell Interterritorial de Salut s’està treballant en l’elaboració de protocols i guies de pràctica assistencial per poder prescriure medicaments subjectes a prescripció mèdica que les infermeres utilitzen en la seva pràctica diària, segons les seves competències.