26 de juny de 2012
    IMG_2651 wb int.JPG
    El Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, que agrupa als quatre col·legis catalans, ha fet un crit d’alerta per l’impacte que les retallades que s’han aplicat en l’àmbit sanitari i social està tenint en el col·lectiu infermer, ja prou afectat per la precarietat, i en l’atenció i la seguretat de l’usuari.

En el marc de la sessió monogràfica celebrat a la Comissió de Salut del Parlament el passat 21 de juny, la degana del Consell,  Montserrat Teixidor, va mostrar la seva “preocupació” pels efectes que les retallades estan tenint sobre els ciutadans i va advertir la qualitat del sistema de salut públic s’està mantenint pel “sobresforç” i “voluntarisme” dels professionals.

La degana de les infermeres catalanes va advertir dels riscos que aquestes accions provoquen en la seguretat de l’usuari i va recordar que la sanitat és un “bé públic i un dret dels ciutadans que cal defensar”.

En aquest sentit, va criticar el recent decret del Govern central, perquè suposa “una negació de drets que ha bandejat les discussions polítiques”. “Fer possible que la salut i l’educació arribi a tothom és una qüestió de finalitats i en un estat de drets això es decideix democràticament, amb la confrontació d’idees”.

Teixidor va lamentar el “dolor, l’estrès i el patiment” que pateix al col·lectiu infermer, que està afectat “per la rotació constant en els diversos serveis i torns horaris, per la reducció de personal després de l’aplicació de diversos expedients de regulació, rebaixes i alguns retards en el pagament dels salaris”.

La reducció de jornades laborals a la meitat, el tancament de serveis i unitats, la manca de cobertura de substitucions i jubilacions i l’increment de les càrregues de treball de les infermeres dibuixen un conjunt de retallades “inadmissible” que estan afectant especialment als professionals, va apuntar.

En aquest sentit, va manifestar la seva profunda inquietud perquè “tenir cura de les persones que pateixen, acompanyar-les en el seu moment existencial requereix de professionals amb una actitud serena, tranquil·la i impregnada de receptivitat, assertivitat i escolta”.

“Ja hem perdut moltes infermeres perquè están marxant a l’estranger, on són més valorades i gaudeixen de millors condicions que aquí”, va advertir Teixidor, que va demanar un sistema de salut que “estratègies per tal de garantir els llocs de treball i la dotació adequada d’infermeres per mantenir la continuïtat de les cures”.

“No podem utilitzar les infermeres únicament per sortir del pas de l’excés de treball, promovent pràctiques per tasques, sovint dissociades de la situació, que impedeixen respondre a la complexitat de cada situació”, va advertir.

Teixidor va demanar “repensar el sistema de salut i comptar amb la veu de les infermeres. Cal deixar de centrar-se en la malaltia i potenciar les mesures de prevenció i educació per a la salut per tal d’empoderar l’usuari”. “Les infermeres escolten que són necessàries per la transformació del sistema de salut, senten que són imprescindibles, però no se senten prou valorades”, va afegir.

“Garantir les cures infermeres és important per les persones però també per a les institucions, ja que la nostra actuació en la promoció i l’educació per a la salut i en la prevenció i la gestió de la malaltia, evita ingressos i reeingresos i patiments als ciutadans”, segons Teixidor.

La degana de les infermeres catalanes va demanar un reconeixement a les experiències infermeres i el lideratge infermer, així com l’excel·lència de les cures que oferim. “Des dels col·legis procurem vetllar pels drets de les infermeres que exerceixen la professió, però el sistema de salut ha d’oferir les condicions per tal que les infermeres puguin treballar de manera adequada”.

"Estem indignats, però també compromesos” amb la sostenibilitat i la qualitat del sistema de salut, va apuntar Teixidor, que va reclamar “espais de diàleg i consens” amb els professionals de la salut per comptar amb la seva veu i millorar el model del sistema de salut.

Teixidor va advertir que la sostenibilitat no pot ser valorada únicament en termes econòmics, ja que “de la mateixa que un sistema que no pot ser finançat és, per criteris econòmics, insostenible, un sistema que vulnera drets, és per criteri ètic, insostenible”.

Fuga de talent infermer

D’altra banda, la vicepresidenta del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, Glòria Jodar, va destacar l’alt grau de formació de les infermeres. “Les infermeres que surten de la universitat ho fan amb un grau extraordinari de formació i amb una gran capacitat per atendre els ciutadans”, però “desgraciadament, marxaran a l’estranger”.

Jodar, que va apostar per situar l’atenció primària com a porta del sistema de salut, va demanar que els equips professionals tinguin autonomia real de gestió i que es desencalli “d’una vegada per totes” el decret de prescripció infermera. “Cal que es maximalitzin les competències, que ja tenim, les infermeres”, va apuntar.

Fes clic aquí per descarregar-te el vídeo de la compareixença.

Notícies publicades als mitjans de comunicació

Les infermeres catalanes lamenten el "dolor i l'estrès" provocats per un any de retallades (Europa Press. 21/06/2012)