El conveni preveu fomentar un tractament acurat de les infermeres i detectar la desinformació en l’àmbit sanitari, en especial sobre la covid-19

El Consell i el CAC col·laboren per combatre la desinformació sobre la salut i la vacunació, en especial sobre la Covid-19

El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, i la degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya (CCIIC), del qual el COIB forma part, Estrella Martínez, han signat un conveni de col·laboració per combatre la desinformació sobre els aspectes relacionats amb la salut i la vacunació, de manera especial sobre la covid-19.

Roger Loppacher ha afirmat: "És molt important comptar amb les infermeres i els infermers, que estan en la primera línia de l’atenció sanitària, i fomentar un tractament informatiu acurat de la important tasca que duen a terme. La seva experiència és també de gran vàlua per identificar els rumors que arriben a la ciutadania en aspectes tan importants com són les vacunes de la covid, atès que la desinformació pot provocar confusió en la ciutadania en un tema que afecta la salut pública".

Estrella Martínez ha dit: "La vacuna contra la covid-19 és salut i els professionals sanitaris i els mitjans de comunicació així ho hem d’explicar. No pot ser que les persones percebin la vacunació com un procés que emmalalteix i es creï desafecció entre la població i, encara més perillós, entre les poblacions de risc".

El conveni preveu que el CAC compti amb l’assessorament del CCIIC en la detecció i l’anàlisi de la desinformació relacionada amb la salut, l’atenció sanitària i la vacunació. Així mateix, preveu vetllar per un tractament mediàtic acurat sobre la funció i els serveis que presten les infermeres.

El conveni preveu també elaborar i difondre materials didàctics que fomentin l’esperit crític de la ciutadania envers els continguts audiovisuals relacionats amb la salut, l’atenció sanitària i les vacunes.

Així mateix, les dues parts s’intercanviaran recursos i materials sobre com detectar la desinformació, i promouran accions conjuntes, com ara sessions informatives, campanyes i recomanacions.

Infermeres: notícies positives per combatre les fake news

La infermera referent en vacunes, Pepi Estany, representarà el CCIIC en el webinar del pròxim dia 23 –organitzat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya i la Plataforma per a l’educació mediàtica–, per analitzar la desinformació sobre les vacunes de la covid-19 i reflexionar sobre la necessitat d’accedir a informació de qualitat en temps de pandèmia.

En aquesta línia, i fent incidència en la importància de no compartir aquest tipus de notícies, “No els hi hem de donar veu, ni contestar-les explícitament. Les infermeres hem d’aprendre a donar notícies sobre la vacunació contra la covid-19 o qualsevol altra vacunació o tema de salut, en positiu. Si ho fem, hi haurà menys lloc per a aquestes que no ens interessen”, diu Estany. Com a argument, “les vacunes han demostrat de lluny que són la mesura preventiva més eficaç i solidària”, apunta la infermera, alhora que destaca que “la norma és vacunar-se i les infermeres ens vacunem per protegir també els usuaris i usuàries del sistema de salut”.

Per la seva part, la degana Estrella Martínez ha volgut destacar la importància “que les persones amb patologies cròniques o en procés de malaltia, s’adrecin a la seva infermera per informar-se sobre la idoneïtat de vacunar-se."

Les infermeres som referents en vacunació i una font fiable."

Fotografia: Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya.