13 de desembre de 2012

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona comparteix la inquietud i la preocupació de ciutadans i professionals de la salut que han decidit plantar-se, protagonitzant tancaments i acampades en alguns hospitals i centres de Catalunya per protestar en contra de les futures retallades que, previsiblement, es produiran davant de la reducció del pressupost de la Generalitat del proper any.

La corporació professional considera que la política de retallades, en el qual s’ha prioritzat l’aplicació de mesures d’impacte immediat, segueix afectant i posa en risc un model de salut d’excel·lència, reconegut internacionalment. El president del COIB, Albert Tort, adverteix que aquestes mesures de retallades “poden posar en risc la seguretat i l’atenció dels usuaris, limitant, en certs casos, l’accessibilitat al sistema de salut”. L’euro per recepta i el nou sistema de copagament de medicaments “posa en joc l’adherència al tractament per part dels usuaris amb una situació més fràgil, com persones grans, amb malalties cròniques o dificultats econòmiques”, ha afegit. Per a la corporació professional, les mesures d’ajustament aplicades fins ara a les organitzacions sanitàries han afectat especialment les infermeres i infermers, professionals clau a l’hora de promoure accions d’autocura per part del ciutadà i de fer-lo menys depenent del sistema.

Segons el COIB, el sobresforç i la sobrecàrrega que pateixen els professionals afecta la qualitat en l’atenció de les persones. En molts casos, la infermera, per manca de temps, es veu obligada a promoure pràctiques per tasques, que impedeixen respondre a la situació individual o la complexitat de cada persona.

Infermeres, en una situació límit

Actualment, les infermeres i infermers viuen immersos en una situació límit, motivada per les amortitzacions en els contractes temporals, la no cobertura de les jubilacions i incapacitats permanents i les reduccions de les jornades laborals. En aquest sentit, la corporació recorda que aquesta situació ja ha provocat la marxa accelerada d’infermeres i infermers, formats a Catalunya, que decideixen marxar a l’estranger, on són més valorades i gaudeixen de millors condicions laborals i professionals. El COIB veu “imprescindible” tenir en compte “la veu dels usuaris i també comptar amb l’experiència de les infermeres a l’hora de repensar el model de salut per fer-lo més eficient i garantir-ne la seva sostenibilitat”.