El COIB ha acollit la jornada de consens al voltant de l’acord del Consell de Col·legis d’infermeres i infermers de Catalunya (CCIIC) pel qual s’estableixen directrius per a l’exercici de les actuacions infermeres en l’àmbit de l’atenció a les urgències i emergències prehospitalàries. Aquest és un pas indispensable en el procés d’autoregulació d’aquest àmbit. El text acordat es sotmetrà d’aquí a uns dies a informació pública que permetrà fer aportacions a les infermeres i infermers que no hagin pogut assistir a la jornada d’avui.

Les infermeres de Barcelona consensuen les directrius de les actuacions infermeres en l’atenció a urgències i emergències prehospitalàries

La jornada de consens ha permès revisar al detall cadascun dels articles proposats en el text regulador de les directrius de les actuacions infermeres en l’atenció a urgències i emergències prehospitalàries, debatre’ls i recollir esmenes que seran analitzades pel grup expert que ha elaborat el document. En el procés d’autoregulació endegat pel Consell de Col·legis d’infermeres i infermers de Catalunya (CCIIC), els següents passos són la publicació online del text revisat per a informació pública durant cinc dies i després, un cop els altres col·legis professionals catalans obtinguin el seu consens, el text normatiu passarà pel CCICC per assolir un acord final que serà enviat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) per a la seva publicació.

La degana del CCIIC, Núria Cuxart, ha recordat en la seva intervenció que «com a col·lectiu professional que som, hem de reclamar el dret d’autoregular-nos però, sobretot, ens hem de responsabilitzar del seu exercici. Crear norma vol dir obligar-se però crear-la tu la norma vol dir que només tu la pots canviar. No podem, no volem estar a l’albir de normes que creen d’altres».

El text normatiu que s’ha sotmès avui a consens ha estat elaborat per un grup d’infermeres i infermers experts en l’àmbit d’urgències i emergències prehospitalàries de Catalunya: Maria Jimenez Herrera, Octavi Rodríguez Blanco, Glòria Clarasó Ruyifernández, Montse Alcoverro Faneca, Montserrat Navarra Llorens, Joan Soler Yebra, Marta Olivé Cavero, Pere Sánchez Valero, M. Elena Castro Naval, Isabel Figueras Oliver, Yolanda Ferreres Ramia, Dani Martínez Millán, Josep Giménez Trilla, Elisabet Vives Vives, Jaime Barreiro López, Rosa Bayot Escardívol i Isabel Pera Fàbregas.

Aquest és el tercer procés d’autoregulació professional impulsat des de la professió després de dels dos relatius a la Gestió Infermera de la Demanda, finalitzats el 2016. El model amb el qual s’està impulsant aquests processos passa sempre pel consens de la professió, establint primer el marc de regulació, l’aspecte o situació a regular, buscant el consens entre les infermeres i infermers de Catalunya, consensuant els textos normatius que es publiquen al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i, finalment, posant en pràctica la norma per garantir l’accés del ciutadà a l’atenció infermera.