La corporació celebra la sortida dels menors de 14 anys al carrer, que s’està produint sense incidents remarcables i, en general, amb responsabilitat. Tot i així, considera important recordar les mesures de protecció i de distanciament físic que cal prendre, per evitar que torni a haver un repunt de la Covid-19 durant els propers dies. També creu que és imprescindible que la tornada progressiva a la normalitat s’acompanyi de l’accés universal a mascaretes i a proves de detecció del virus.

El COIB demana no abaixar la guàrdia durant el desconfinament dels infants

La sortida dels menors de 14 anys al carrer, després de sis setmanes de confinament, s’ha produït sense incidents remarcables. Des del Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) felicitem la ciutadania per l’actitud cívica que, en general, està tenint des que el 26 d’abril es va aixecar parcialment la prohibició a que els més petits poguessin sortir de casa.

Durant aquest mes i mig a casa, els infants han demostrat una gran capacitat d’adaptació i d’aprenentatge. La possibilitat que els més petits puguin tornar a fer activitats al carrer, encara que sigui de manera restringida, és sens dubte una bona notícia. La realització d’activitats a l’aire lliure és imprescindible per al desenvolupament físic, mental i emocional dels infants, especialment durant les edats més primerenques. Tot i així, des del COIB considerem imprescindible que les famílies segueixin les recomanacions que han fet les autoritats sanitàries pel que fa a mesures higièniques i de protecció, així com de distanciament amb altres persones, per evitar un repunt de la Covid-19.

També ens hauria agradat que a l’inici del desconfinament tota la població hagués tingut accés a mascaretes i s’hagués generalitzat la realització de proves de detecció de la Covid-19. La falta d’aquestes mesures de protecció i de diagnòstic posa en risc la població i exigeix extremar les precaucions en relació amb la distància física amb altres persones, a la higiene de mans i a la higiene respiratòria.

Malgrat l’actitud exemplar que ha demostrat la majoria de les famílies durant els primers dies de desconfinament parcial dels infants, hem presenciat amb preocupació algunes escenes de persones que no han respectat les distàncies mínimes de seguretat i no han fet servir correctament les mesures de protecció.

Per aquest motiu, convé recordar les precaucions que cal prendre abans de sortir, mentre s’està al carrer i un cop es torna a casa.

Mesures abans de sortir de casa

• Valoreu l’estat general de l’infant. Si té diagnòstic de Covid-19 o algun símptoma compatible amb la malaltia (febre, tos o dificultat per respirar), o bé conviu amb alguna persona que el tingui, no pot sortir de casa.
  • Renteu-vos bé les mans amb aigua i sabó, sense oblidar el dors, els espais entre els dits i les ungles.
  • És recomanable agafar un gel hidroalcohòlic per poder-vos desinfectar les mans mentre estigueu a fora.
  • És recomanable que els més grans de tres anys es posin una mascareta abans de sortir. Cal que li cobreixi bé el nas, la boca i la barbeta i que la mida sigui adient a l’edat.
  • Podeu agafar una joguina.
  • Eviteu fer servir l’ascensor.
  • Si l’infant està preocupat per sortir al carrer, cal transmetre tranquil·litat i donar missatges esperançadors. En qualsevol cas, tingueu en compte que sortir al carrer no és cap obligació.

Mesures mentre estigueu al carrer

• Poden sortir infants de fins a 14 anys, acompanyats d’una persona adulta, durant un màxim d’una hora, a una distància de no més d’un quilòmetre del domicili, i entre les 9 i les 21 h.
  • Encara no podeu passejar per jardins, places, parcs ni per la platja.
  • No es pot jugar amb altres infants ni compartir joguines ni menjar.
  • Desinfecteu-vos les mans amb una solució hidroalcohòlica o amb tovalloletes després de tocar objectes.
  • Si us trobeu amb altres persones, mantingueu una distància mínima de dos metres i no hi estigueu amb elles més de deu minuts. Les persones que conviviu a casa no heu de mantenir cap distància de seguretat.

Mesures quan torneu a casa

• Eviteu fer servir l’ascensor.
  • Renteu-vos bé les mans amb aigua i sabó.
  • Netegeu la joguina amb aigua i sabó o amb alcohol.
  • Parleu amb l’infant sobre com ha anat l’experiència i programeu alguna activitat per a l’endemà.