18 de febrer de 2008

El Ministeri de Sanitat i Consum ha donat llum verda a un projecte d’ordre que ha de  facilitar la prescripció de certs medicaments i productes sanitaris per part de les infermeres i podòlegs. Aquesta proposta neix de l’informe elaborat per un grup de treball de la Comissió de Farmàcia del Sistema Nacional de Salut, d’àmbit estatal.

Aquesta ordre basa la prescripció infermera en l’establiment de protocols consensuats per part d’equips de professionals de la salut. Així, proposa que les infermeres puguin utilitzar fàrmacs «en aplicació de protocols institucionals d’elaboració conjunta i en plans de cures estandarditzats».
    L’ordre reserva a les infermeres la capacitat d’«autoritzar» o «utilitzar» determinats productes o fàrmacs, com a desenvolupament de la disposició addicional 12a de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, però manté l’exclusivitat de prescripció a metges i odontòlegs.
    Encara haurà de passar temps abans que aquest esborrany del Ministeri s’apliqui. Durant aquest mes de febrer finalitza el període de presentació d’esmenes per part d’organitzacions professionals com són els Consells Generals i les administracions sanitàries o de salut de les diverses comunitats autònomes.
    Un cop conclòs el procés d’al·legacions, el Consell d’Estat haurà d’emetre un dictamen sobre el document i posteriorment el Consell de Ministres haurà d’aprovar l’ordre definitiva. L’endemà es publicarà al Boletín Oficial del Estado. Serà a partir d’aleshores que tant l’Administració de L’Estat com les diverses comunitats autònomes l’hauran de desplegar.
    El Col·legi Oficial d’Infermeria de Barcelona ha fet arribar les seves al·legacions, seguint la filosofia que va marcar l’elaboració de l’informe sobre prescripció infermera elaborat pel Consell de Col·legis de Diplomats en Infermeria de Catalunya.