23 de desembre de 2013
    El projecte del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat d’aplicar un model de prescripció infermera, que inclou l’obligatorietat de les infermeres d’acreditar-se i que etiqueta aquesta facultat que té la infermera com "una nova competència", ha provocat un important rebuig entre bona part del col·lectiu infermer.

Un total de nou organitzacions i col·legis professionals d’infermeres, entre les quals hi ha el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, vuit societats científiques i la Conferencia Nacional de Decanas/os de Enfermería de España, que inclou 90 centres universitaris, han impulsat una presa de posició contra aquest projecte ministerial.

La regulació de la prescripció infermera s’aborda, juntament amb d’altres qüestions, en el Pacte per a la Sostenibilitat i la Qualitat del Sistema Nacional de la Salut firmat el passat 30 de juny entre el Consejo General de Enfermería i SATSE.

En aquest posicionament, que ja s’ha remès als ministeris de Sanitat i Educació, els firmants mostren el seu “total rebuig” amb les formes que es preten portar a terme el desenvolupament de la prescripció infermera i adverteix que el Ministeri de Sanitat “no té competències per imposar a les infermeres l’obligació de superar una formació adicional per poder prescriure”.

Els firmants, que reclamen anul·lar el decret i que es doti a les infermeres de marc legal per seguir exercint la seva activitat clínica, recorden que la prescripció infermera, tant l’autònoma com la col·laborativa, han format part, des de sempre, de la pràctica clínica del dia de dia de la infermera en tots els seus àmbits d’actuació.

Aquest posicionament compta amb el suport dels col·legis professionals d’infermeres d’Alacant, Barcelona, Castelló, Illes Balears, Múrcia, Pontevendre, València i Valladolid, el Consejo de Enfermería de la Comunitad Valenciana (CECOVA) i la Conferencia Nacional de Decanos de Enfermería de España, que agrupa un total de 90 escoles d’infermeria de tota Espanya.

A més, per ara, també han mostrat el seu suport societats com l’Asociación Nacional de Enfermería en Salud Mental (ANESM), l’Asociación de Diplomados en Enfermería Acupuntores y Terapias Alternativas (ADEATA), l’Associació de Comares de la Comunitat Valenciana, la Federación de Asociaciones de Matronas de España (FAME), l’Asociación de Enfermería Comunitaria (AEC), el Foro de la Profesión Enfermera, l’Asociación de Enfermería Dermatológica e Investigación en el Deterioro de la Integridad Cutánea (ANEDIDIC) i l’Asociación Española de Matronas.

El COIB i la regulació de la prescripció infermera

El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona ha fet diversos intents des de 2006 per regular la prescripció infermera a Catalunya, després de la Llei del Medicament, aprovada aquell mateix any, deixés en situació d’il·legalitat a les infermeres, ja que només reconeixia aquesta capacitat a metges i odontòlegs. També, després de la modificació, quan es va reconèixer la capacitat prescriptora als podòlegs. Malgrat tots els esforços del COIB, la resposta de la Generalitat sempre ha estat esperar abans la regulació a nivell estatal.

Abans de conèixer-se el contingut d’aquest projecte de regulació infermera, el COIB ja va elaborar un informe en el que recull les seves consideracions sobre el debat que recentment s’ha tornat a obrir sobre aquesta qüestió, així com totes les accions, preses de posició i documents elaborats des de 2006.

El COIB posa a disposició de les infermeres i infermers col·legiats tota la informació de la que disposa i reitera la seva disposició per a l’assessorament personalitzat que sigui necessari.

Informacions relacionades:

Les infermeres que es formin entre 150 i 300 hores podran prescriure fàrmacs (La Vanguardia 6/12/2013)
    Informe del COIB sobre l'estat actual de la regulació de la prescripció infermera a Espanya (5/12/2013)