21 de novembre de 2007

El Consell de la Professió Infermera ha aprovat el primer catàleg de productes sanitaris i fàrmacs que conforma la prescripció autònoma de la infermera, és a dir que és de la seva exclusiva responsabilitat. Aquest catàleg sorgeix d’un informe elaborat des del Consell de Col·legis de Diplomats en Infermeria de Catalunya.

En roda de premsa, celebrada el 20 de novembre, la consellera de Salut, Marina Geli, i la degana del Consell de Col·legis de Diplomats en Infermeria de Catalunya i presidenta de la Comissió d’Ordenació de la Professió, Mariona Creus i Virgili, van avançar algunes de les conclusions del document. Creus va mostrar la seva satisfacció per “haver pogut presentar un document cabdal per a la professió infermera de Catalunya”
    En el marc del catàleg, i entre molts d’altres productes que són necessaris perquè les infermeres tinguin cura, s’inclouen els apòsits medicamentosos, el sèrum fisiològic, el material de cura, els bolquers, productes relacionats amb la incontinència, tractaments sustitutiu del tabac, vitamines, antiàcids, analgèsics i antimètics.
    Geli va assegurar que seria bo que aquest catàleg comptés amb el recolzament del Consell de la Professió Mèdica i que fruït d’aquest treball conjunt haurà de sorgir un document final que “estarà llest durant el primer trimestre de 2008”.
     “Les confrontacions amb els metges s’han produït més a nivell estatal, però a Catalunya la nostra intenció no és competir, sino prescriure dins del nostre àmbit de competència, que és el de les cures infermeres”, va apuntar Creus.

Necessitat d’una legislació estatal.

Malgrat el consens que pugui produir-se a Catalunya, la consellera va reconèixer que l’aprovació definitiva de la prescripció infermera “requereix d’una legislació estatal”, ja que la Llei del Medicament actualment només permet prescriure a metges i odontòlegs. “Aquesta proposta ha de servir de base per una futura modificació legislativa”, va destacar.
    En aquest sentit, Creus va assegurar que des de la professió “estem amatents al compromís que el ministre Bernat Sòria ha adquirit per tancar aquest tema abans del 31 de desembre d’aquest any”. “De fet, la proposta sorgida des de Catalunya ha despertat l’interès de moltes comunitats autònomes”, segons Creus.
    La consellera va anunciar la seva intenció de posar en marxa durant l’any 2008 una prova pilot demostrativa de la prescripció infermera. “Ara hem de salvar el primer escull jurídic, que és la prescripció infermera, per seguir avançant en el seu ple desenvolupament a través de la normativa que regula la recepta”, va assenyalar.
    Proposta per reduir la precarietat laboral.
    En el Consell de la Professió Infermera  també es va donar llum verda a una altra proposta, en aquest cas relacionada amb reduir la precarietat laboral i garantir  l’estabilitat de la infermera en el lloc de treball, segons va explicar la presidenta de la Comissió de l’Exercici Professional, Assumpta Vilarnau.
    L’objectiu és elaborar un informe sobre l’impacte que la precarietat laboral de les infermeres pot tenir en els resultats clínics i la productivitat d’aquest col·lectiu professional.

Manca d’infermeres

Geli també es va referir a la manca d’infermeres a Catalunya, al assegurar que la ràtio catalana és actualment de 5,4 infermeres per 1.000 habitants, molt per sota del nivell de la resta d’Europa, on s’arriba a les 8,4 infermeres per cada 1.000 habitants. “En canvi, la ratio catalana de metges supera a la de la resta d’Europa”, va afegir.
    A Catalunya, hi ha un 55% d’infermeres i un 45% de metges, mentre que, a d’altres països d’Europa, com a Suècia, la relació és d’un 80% d’infermeres i un 20% de metges, va explicar la consellera, que va defensar “obrir un debat en profunditat sobre aquest fet, sense confrontacions”.

Document de prescripció infermera en català
    Document de prescripció infermera en castellà