25 d’abril de 2008

La presidenta del Col·legi d’Infermeria de Barcelona, Mariona Creus i Virgili, espera poder desenvolupar la prescripció infermera a Catalunya, una vegada s’hagi regulat a nivell estatal. A diferència d’altres comunitats autònomes, el debat que aquesta qüestió ha generat a Catalunya ha estat més amable.

Durant una jornada celebrada el passat 24 d’abril a Madrid per l’Aula Europea en Infermeria, Creus va assegurar que la comissió mixta formada pel Consell de la Professió Infermera i el Consell de la Professió Mèdica i presidida per la consellera de Salut ja ha acordat que a Catalunya es treballarà per fer efectiva la prescripció infermera una vegada s’hagi regulat.
    Creus es va mostrar especialment “optimista” a l’hora de legalitzar la prescripció infermera. “Tenim els coneixements i la voluntat per fer-ho possible, però ara només ens falta el compromís de les administracions i el suport legal”, va advertir la presidenta del COIB, que va demanar als polítics que resolguin aquesta situació amb urgència, perquè és la seva obligació.
    En aquest sentit, va assegurar que des de l’Institut Català de la Salut (ICS) s’han fet diversos intents perquè infermeres vagin més enllà de les seves actuals competències, sense una regulació prèvia. Aquest és el cas del Pla d’Hivern o del document d’objectius vinculat al cobrament d’incentius, on s’inclouen competències que no corresponen a l’àmbit infermer.
    “Les diferents propostes de l’ICS coincideixen amb un mateix objectiu: proposen que la infermera realitzi diagnòstics i tractaments mèdics, a vegades només en períodes concrets, o directament que prescrigui medicaments, cosa que la llei, en aquest moment, no ens permet”, va assenyalar.
    Creus va recordar que cap empresa pot atorgar competències professionals, ja que aquesta facultat la té la universitat i l’organització col·legial. “No es pot obligar als professionals a extralimitar-se del seu àmbit competencial legalment i conceptualment establert”, va assegurar.