30 de juny de 2006

Malgrat el 28 de juny el Congrés dels Diputats no ha aprovat la possibilitat que les infermeres puguem prescriure, el Col·legi Oficial d’Infermeria de Barcelona (COIB) continuarà treballant perquè la prescripció autònoma, amb un catàleg tancat de productes i medicaments, pugui ser una realitat.

L’interès del Col·legi ha estat i segueix sent aconseguir la prescripció autònoma infermera, que no és altra que aquella que està emmarcada dins de l’àmbit de les nostres competències. Per això, s’està elaborant un catàleg tancat que estarà enllestit durant l’any 2006 i que creiem és absolutament imprescindible per definir i emmarcar els productes sanitaris i medicaments, que utilitzaria la infermera en la seva pràctica. Malgrat tot, el COIB seguirà avançant en l’àmbit de la prescripció infermera col·laborativa -la que ara s’ha rebutjat-, que és aquella que es fa d’acord amb altres professionals sanitaris.

El COIB lluitarà per convèncer totes les instàncies i institucions implicades en el Sistema de Salut que la prescripció autònoma infermera ha de ser concebuda com una prescripció pròpia de la infermera i no invasora d’àmbits competencials d’altres professions.
    Com sabeu, fa dos anys es va crear un grup de treball format per infermeres de diferents àmbits assistencials, docents i gestors de prestigi i experiència reconeguts que han elaborat l’“Esborrany de proposta de regularització legal de la prescripció infermera del COIB”, en què se segueix treballant. Aquest document es va presentar al seu moment al Consell de Col·legis de Diplomats en Infermeria de Catalunya, que el va subscriure en la seva totalitat, al Consejo General de Enfermería de España per al seu coneixement i al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

En el moment que el Projecte de llei va entrar al Senat, el COIB va adreçar una carta al president de la Comisión de Sanidad y Consumo del Senat, i a tots els seus membres, amb la demanda d’incorporar la modificació legal que permetria que les infermeres estiguéssim dotades d’un marc legal que ens permetria prescriure.

El Col·legi proposava modificar l’article 76.1 del Projecte de llei, que diu: “La recepta mèdica, pública i privada, i la prescripció hospitalària són els documents que asseguren la instauració d’un tractament amb medicaments per instrucció d’un metge o un odontòleg, únics professionals amb facultat per ordenar la prescripció de medicaments i productes sanitaris”. Demanàvem que es modifiqués “únics professionals” per “professionals principals”.

En cap cas el Col·legi deixarà de lluitar per la millora de la professió infermera. Buscarem altres vies possibles per tal que aviat puguem comptar amb aquest reconeixement legal.

Consultar la conferència de la Vicepresidenta del COIB, Núria Cuxart i Ainaud:"La prescripción enfermera: una situación indispensable para la mejora del sistema de salud".